Dawniej na kolei Przewozy pasażerskie Wiadomości

18 lat temu wyruszył w trasę pierwszy pociąg SKPL

18 lat temu wyruszył w trasę pierwszy pociąg SKPL Fot. SKPL

Wczoraj (4.02.2020) minęło dokładnie 18 lat od momentu kiedy Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych rozpoczęło działalność operacyjną w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich.

4 lutego 2002 roku wyjechał pierwszy w Polsce pociąg pasażerski kursujący według stałego rozkładu jazdy uruchomiony przez prywatnego operatora. Tego dnia, wczesnym porankiem wąskotorowy wagon motorowy MBxd2 odjechał ze stacji Śmigiel do Śniat, aby zabrać uczniów do szkoły w Nietążkowie. Wtedy to podmiotem odpowiedzialnym za realizację przewozów było Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych zarejestrowane w Kaliszu.

Z czasem działalność Stowarzyszenia była wygaszana. Było to wynikiem przekształceń przeprowadzonych mniej więcej dekadę temu – wyodrębniono z Stowarzyszenia dwa podmioty prawa handlowego. Skutkiem czego obecnie ze skrótu SKPL korzystają dwie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: SKPL Cargo oraz SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe – zarządzająca liniami o rozstawie szyn 750 i 1435 mm, w tym jedyną w Polsce linia trójszynową.

Przez 18 lat pociągi SKPL można było zobaczyć praktycznie w każdej części Polski. Stowarzyszenie swoją działalność rozpoczynało od reaktywacji kolei wąskotorowych wydzielonych ze struktur PKP, a następnym krokiem były bocznice normalnotorowe. W pewnym momencie SKPL rozpoczęło podwykonawstwo przewozów towarowych dla największych przewoźników. Krokiem milowym było pozyskanie kontraktu na świadczenie usług przewozowych na rzecz PKP Intercity w Bieszczadach.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy – 15 grudnia 2019 roku – narodowy przewoźnik, PKP Intercity już samodzielnie obsługuje całość połączeń na Podkarpaciu. Zniknęły tzw. łączniki, które przez dwa ostatnie lata były obsługiwane przez SKPL. Więcej w artykule: SKPL kończy przygodę z Podkarpaciem

Tabor SKPL

Faktem jest, że tabor, jakim dysponuje przewoźnik SKPL, stanowi swoistą ciekawostkę. Do realizacji przewozów osobowych zakupił on dość wiekowe jednostki. To po pierwsze pozyskane z Czech „motoraki” serii 810. Skreślone ze stanu Ceskich Drah jednostki zostały pozyskane właśnie przez SKPL, odmalowane w firmowe barwy przewoźnika i przystosowane do kursowania po polskiej sieci kolejowej.

Po drugie to jednostki SN83 i SN84. Poniemieckie, wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w., uważane przez niektórych za całkiem wygodne, do Polski zostały sprowadzone kilka lat temu i zaliczyły epizody w Kolejach Mazowieckich, Kolejach Śląskich czy Przewozach Regionalnych.

I po trzecie wreszcie prawdziwą gratką dla miłośników kolei był skład złożony z lokomotywy SM42 oraz wagonu 102A. Takie taborowe ciekawostki również można było spotkać przy obsłudze łączników do pociągów PKP Intercity.

Dziś SKPL może pochwalić się łącznie własnymi pojazdami normalnotorowymi:

  • 24 lokomotywami spalinowymi,
  • 13 autobusami szynowymi
  • 2 wagonami pasażerskimi
Ciekawostki od SKPL

Ciekawostką od SKPL jest, że w 2019 roku przewoźnik do bazy w Zagórzu przyprowadził należący do Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie wagon pocztowy. Plan zakłada przywrócenie mu historycznych barw oraz wykonanie niezbędnych napraw, które pozwolą na jego dalszą eksploatację w składach pociągów retro.

I to właśnie pociągi retro wydają się być tym kierunkiem, w którym zmierzać będzie SKPL. Rynek przewozów regularnych chyba obecnie pozostaje poza zasięgiem przewoźnika, zwłaszcza, że komercyjne uruchamianie pociągów jest dla niego mało opłacalne.