Strona główna » Wiadomości » Zmieniający się koniec historii powypadkowego SA109-009

Zmieniający się koniec historii powypadkowego SA109-009

Adrian Izydorek
Fot. Youtube

Pomorski oddział POLREGIO ogłosił przetarg na naprawę autobusu szynowego SA109-009. W 2017 roku pojazd zderzył się ze śmieciarką. Początkowo wszystko wskazywało, że szynobus zostanie zezłomowany, w połowie zeszłego roku zapadła decyzja o jego sprzedaży, natomiast teraz ogłoszono przetarg na naprawę mocno uszkodzonej jednostki.

SA109-009 podczas wykonywania kursu 23 października 2017 roku zderzył się ze śmieciarką. W wyniku wypadku 15 osób trafiło do szpitala. W dniu wypadku pociąg obsługiwał trasę Chojnice – Piła. Uszkodzenia pojazdu okazały się na tyle duże, że biegli po oględzinach ocenili, że szynobus powinien zostać zezłomowany. Wszystko na to wskazywało, do czasu…

Przetarg na sprzedaż

W połowie 2019 roku ogłoszono przetarg na sprzedaż powypadkowego SA109-009. Jednostka wyprodukowana w 2004 roku przez Kolzam, typu 212M miała zostać sprzedana. W ogłoszonym przetargu widniała cena wywoławcza 520.178,00 zł netto. W dniu wycofania pojazdu z eksploatacji, czyli w felernym dniu 23 października 2017 r., kiedy to miał miejsce wypadek – pojazd miał ponad 286 tys. km przebiegu.

W przetargu na sprzedaż dokładnie opisano uszkodzenia pojazdu:

Człon A: nr EVN 95 51 2710 034-0
  • Popękana szyba czołowa,
  • Rozbite czoło SA,
  • Brak poszycia lewego boku kabiny,
  • Zniszczone reflektory przednie,
  • Zerwany lewy zderzak,
  • Zniszczony zbiornik oleju hydrostatyki,
  • Zerwany hak cięgłowy,
  • Zerwany przedni alternator,
  • Brak sprężarki klimatyzacji.
  • Brak ramy do mocowania urządzeń pomocniczych,
  • Brak wsporników czołowych,
  • Zbita szyba boczna kabiny (prawa),
  • Lewy bok kabiny wyrwany,
  • Brak kurka i węża przewodu głównego,
  • Uszkodzenia silnika spalinowego,
  • Zerwana chłodnica z wentylatora i pompa hydrostatyki,
  • Uszkodzony wymiennik ciepła,
  • Zniszczona obudowa filtra powietrza,
  • Uszkodzony kolektor wydechowy,
  • Pogięte zgarniacze szynowe,
  • Uszkodzone syfony oraz rury piaskowe,
  • Zerwane i uszkodzone amortyzatory poziome i pionowe,
  • Uszkodzony wał napędu przekładni nawrotnej,
  • Zgięte ramię reakcyjne trawerzy na I i II zestawie kołowym,
  • Zerwane zabezpieczenia ramion reakcyjnych,
  • Zerwana rura doboru wody,
  • Zerwana rozetka elektryczna,
  • Pogięte zbiorniki powietrza,
  • Przecięte przewody między członami: ENTE, elektryczne, powietrzne,
  • Zerwany łącznik Hibnera między członami,
  • Pogięte ściany między członami A i B,
  • Zerwane połączenia górne między członami,
  • Pogięte poszycie boczne członu,
  • Brak drzwiczek zbiornika piasku,
  • Zbite trzy szyby pakietowe,
  • Pogięte drzwi wejściowe – strona lewa,
  • Brak lewego lusterka ze wspornikiem,
  • Pozrywane drzwi szafy pneumatycznej,
  • Zerwane i uszkodzone osłony zbiorników powietrznych oraz połączenia członów wewnątrz SA,
  • Zerwane poręcze w przedziałach pasażerskich,
  • Uszkodzone siedzenia w przedziale pasażerskim,
  • Uszkodzona szafa elektryczna prawa i lewa,
  • Uszkodzony pulpit i przesunięty do środka pojazdu,
  • Uszkodzone INTELO,
  • Uszkodzony fotel maszynisty,
  • Przesunięta podłoga w kabinie do środka pojazdu,
Człon B: nr EVN 95 51 2710 035-7
  • Zerwana roleta szyby czołowej,
  • Spękania sufitu prawa strona,
  • Uszkodzony pojemnik na śmieci,
  • Zerwane mocowania osłony plexi,
  • Zerwane poręcze w przedziałach,
  • Zerwany pomost między przedziałami,
  • Zerwana obudowa szafy pneumatycznej,
  • Oberwana osłona sufitowa zbiorników powietrznych,
  • Pogięty główny zbiornik paliwa,
  • Brak czujnika SHP lewa strona,
  • Przegięta chłodnica powietrza,
  • Przegięty zgarniacz torowy prawy,
  • Oberwana rura wodna przy silniku spalinowym,
  • Uszkodzona obudowa czołowa i prawa strona kabiny,
  • Oberwane zabezpieczenia półwózków,
  • Zbite szyby drzwi dwie sztuki lewa strona,
  • Zbite szyby pakietowe trzy sztuki.

Przetarg nie został zrealizowany pomyślnie, przez co autobus szynowy pozostawał nadal własnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Bowiem jednostka ta była wypożyczona do obsługi połączeń POLREGIO na Pomorzu.

Naprawa szynobusu po ponad dwóch latach od wypadku

Uszkodzenia szynobusu były bardzo poważne, w ocenie biegłych – nadawał się do zezłomowania. Mimo zmieniających się scenariuszy na przestrzeni dwóch lat, POLREGIO rozpisało przetarg na przegląd poziomu P5 oraz naprawę. Przetarg ten może być ciężki w realizacji i jednocześnie bardzo drogi, zwracając uwagę na to, że producent, a zarazem serwisant tego pojazdu od dawna nie istnieje.

Interesanci mogą składać swoje oferty do 3 lutego 2020 roku. Jedynym kryterium wyboru jest cena.

 

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x