Przewozy pasażerskie Wiadomości
Partnerzy działu

Zima sparaliżowała ruch kolejowy w Polsce. Nawet ponad godzinne opóźnienia IC, SKM i KM [AKTUALIZACJA]

Zima sparaliżowała ruch kolejowy w Polsce. Nawet ponad godzinne opóźnienia IC, SKM i KM [AKTUALIZACJA]

Na stacji Warszawa Zachodnia doszło do awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ponadto wystąpiła usterka na torach wyjazdowych Kolei Mazowieckich oraz usterka rozjazdów na torach wyjazdowych PKP Intercity. Spowodowało to ogromny paraliż w ruchu pociągów wszystkich przewoźników.

Jak podaje SKM Warszawa z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Warszawa Zachodnia i związanymi z tym utrudnieniami w ruchu wszystkich przewoźników, pociągi linii S1, S2 i S3 w obu kierunkach mogą być opóźnione do około 60 minut.

Jak podaje PKP PLK, występują zmiany w kursowaniu pociągów  spowodowane usterką sieci na stacji Warszawa Wschodnia oraz na torach wyjazdowych Kolei Mazowieckich i usterką rozjazdów na torach wyjazdowych PKP Intercity. Na miejscu działają służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP Energetyka oraz przewoźników.

Informacje o zmianach w kursowaniu pociągów są przekazywane podróżnym na stacjach i przystankach. Dla podróżnych PKP Intercity, w przypadku opóźnień pociągów, w składach lub na dworcach przewidziane są ciepłe napoje.

Sieć kolejowa jest przejezdna. Mogą wystąpić lokalne zmiany w kursowaniu pociągów. W nocy na ok 500 km linii m.in. w Małopolsce i Podkarpaciu prowadzono jazdy patrolowe sprawdzające i zapewniające przejezdność linii. Na stacji Wrocław Brochów naprawiana była sieć trakcyjna zapewniająca przejazd pociągów na Trasie Wrocław – Opole. Służby techniczne zapewniały naprawę usterek rozjazdów i urządzeń sterowania m.in. na stacji Katowice, Chabówka, Działdowo. Niskie temperatury w ostatniej dobie były także przyczyną usterek  pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych – raportuje PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przykładowo, obecnie pociąg PKP Intercity Tatry ma 150 minutowe opóźnienie, ale również pociąg międzynarodowy Warszawa Wschodnia – Berlin Hbf. złapał 50 minut opóźnienia. Opóźnienia dotyczą wszystkich przewoźników: SKM, PKP Intercity, Koleje Mazowieckie. Można mówić, że co drugi pociąg jest w znaczącym stopniu opóźniony.

Koleje Mazowieckie wprowadziły wspólne honorowanie biletów z PKP Intercity na terenie działalności Kolei Mazowieckich. Honorowanie nie obowiązuje w pociągach Pendolino oraz wagonach sypialnych i kuszetkach.

Ponadto do odwołania wprowadzono honorowanie wszystkich ważnych biletów na przejazd pomiędzy spółkami Koleje Mazowieckie a SKM Warszawa na liniach :

  • S1 relacji Otwock – Pruszków – Otwock
  • S2 relacji Sulejówek Miłosna – Warszawa Lotnisko Chopina – Sulejówek Miłosna

[Aktualizacja 9:30, 18 stycznia 2021 roku]

Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o godzinie 9:15 stwierdziły usterkę sieci trakcyjnej nad jednym torem pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia a Falenicą. Na miejsce skierowano pociąg sieciowy. Po porannej naprawie stwierdzono także uszkodzenie sieci na stacji Warszawa Wschodnia, naprawiana jest sieć na torach wyjazdowych Kolei Mazowieckich. Zarządca infrastruktury współpracuje z przewoźnikami by minimalizować powstałe zmiany w rozkładzie jazdy.

Na sieci kolejowej w dyspozycji jest 175 zespołów szybkiego usuwania usterek oraz 66 pociągów pogotowia sieciowego. Na bieżąco wg potrzeb wykorzystywany jest sprzęt odśnieżny.

[Aktualizacja 15:00, 18 stycznia 2021 roku]

Sieć kolejowa w kraju jest przejezdna. Poza przerwą w ruchu od  godz. 13.00 na linii Poznań – Warszawa na odcinku Błonie – Ożarów, gdzie pociągi dalekobieżne kierowane są przez Skierniewice, a Koleje Mazowieckie wprowadziły zastępczą komunikację autobusową. Bieżące prace zespołów technicznych przy usterkach torów i urządzeń, spowodowanych m.in. niską temperaturą nie powodowały istotnych zmian w kursowaniu pociągów.

Trasy regionalne zapewniają możliwość rozkładowych kursów wg potrzeb przewoźników.

Na kursowanie pociągów dalekobieżnych ma wpływ m.in. sytuacja w aglomeracji warszawskiej. Od rana usterki sieci trakcyjnej na stacji Warszawa Wschodnia, trasie z Warszawy do Otwocka oraz na torach postojowych powodują opóźnienia składów przejeżdżających przez stolicę. Służby utrzymaniowe pracują nad tym, aby do wieczora ruch pociągów odbywał się bez zakłóceń.

Działa specjalny sztab regionalny z udziałem przedstawicieli przewoźników i zarządcy infrastruktury, który koordynuje przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz pracę służb kolejowych.

Kolejarze starają się, by informacje o zmianach były podawane podróżnym w pociągach oraz na stacjach i przystankach jak najszybciej oraz jak najbardziej aktualne. W miarę możliwości dla podróżnych opóźnionych pociągów PKP Intercity w składach oraz na dworach są wydawane napoje lub poczęstunki.

Centrum Wsparcia Klienta zapewnienia pasażerom całodobową pomoc na każdym etapie podróży. Dzięki bezpośredniej współpracy z dyspozyturą CWK posiada aktualną informację o wszystkich pociągach. Od nocy z 17 na 18 stycznia wydano poczęstunek pasażerom 33 pociągów opóźnionych powyżej 60 min. Zapewniono transport taksówkami dla 15 podróżnych, którzy utracili ostatnie w dobie połączenia. Na stronie internetowej na bieżąco są aktualizowane komunikaty dotyczące czasu przejazdu i zmian kursowania pociągów.

By sieć kolejowa była przejezdna pracuje 175 zespołów szybkiego usuwania usterek oraz 66 pociągów pogotowia sieciowego PKP Energetyka. W ramach przygotowań do zimy prawie 2500 km przewodów zabezpieczono przed oblodzeniem specjalnym środkiem na głównych trasach, m.in. Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Kraków. Sieć kolejowa oraz urządzenia przechodzą bieżące przeglądy. Na sieci kolejowej wg potrzeb wykorzystywany jest sprzęt odśnieżny. W nocy z niedzieli na poniedziałek jazdy patrolowe prowadzono na 500 km torów.

W okresie zimowym część dworców nie jest zamykana na czas trwania nocnych przerw technicznych. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców. Na kilkudziesięciu dworcach w całym kraju istnieje możliwość zapewnienia ciepłych napojów podróżnym oczekających na pociągi opóźnione powyżej 120 minut. Poczęstunki są wydawane m.in. na trzech najważniejszych stołecznych dworcach: Centralnym, Wschodnim i Zachodnim. Planując podróż, warto sprawdzić godziny otwarcia dworców kolejowych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.pkp.pl/pl/dworce/nasze-dworce.