Przewozy pasażerskie Wiadomości
Partnerzy działu

Wpływ koronawirusa na kolej. W marcu było o 10 mln mniej pasażerów niż w lutym

Wpływ koronawirusa na kolej. W marcu było o 10 mln mniej pasażerów niż w lutym fot. PKP Intercity

W marcu 2020 roku kolej przewiozła ponad 17,7 mln pasażerów.W marcu widoczne są już skutki epidemii koronawirusa.

Szczególnie dostrzegalne są w przewozach pasażerskich, w których liczba podróżnych zmniejszyła się o blisko 37% licząc rok do roku.

Przewozy pasażerskie

Wyniki przewoźników za marzec wskazują na znaczące zmniejszenie wykorzystania kolei jako środka transportu. Ponad 17,7 mln pasażerów to o blisko 10 milionów mniej niż w lutym 2020 r. Licząc rok do roku liczba pasażerów zmalała o blisko 37%. Praca przewozowa wyniosła 970,8 mln pasażerokilometrów i zmniejszyła się o blisko 43% porównując dane z marcem ubiegłego roku. W mniejszym stopniu spadek dotyczył pracy eksploatacyjnej (13,1 mln pociągokilometrów), której wartość spadła o 7%. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 55 km i była o 5 km niższa od średniej w ubiegłym roku.

Środki mające zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2 w znacznym stopniu wpłynęły na funkcjonowanie przewozów pasażerskich. Polacy zgodnie z zaleceniami ograniczyli podróże do niezbędnego minimum. Średnia dobowa frekwencja pasażerów w uruchamianych pociągach w ostatnim tygodniu marca wynosiła ok. 11%. W szczycie przewozowym kształtowała się na poziomie ok. 16%, a poza szczytem: 9%. Mimo spadku liczby pasażerów przewozy kolejowe funkcjonują i zapewniają dojazd do pracy czy lekarza – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Już teraz trzeba mieć na uwadze funkcjonowanie przewoźników w przyszłości, a także wypracowaniu rozwiązań, które zminimalizowałyby straty związane z mniejszym popytem na usługi kolejowe – dodaje.

Liczba pasażerów w pierwszym kwartale wyniosła 73 mln osób. Pomimo wzrostów w styczniu i lutym oznacza to spadek o blisko 6 mln podróżnych. Praca przewozowa w tym okresie wyniosła blisko 4,4 mld pasażerokilometrów i spadła o ponad 500 mln pasażerokilometrów, zaś praca eksploatacyjna to prawie 43 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 1,2 mln pociągokilometrów. Pomimo dużego zmniejszenia się wyników za marzec, liczba przewiezionych pasażerów w pierwszym kwartale tego roku była wyższa niż w pierwszym kwartale 2018 r.