Urząd Transportu Kolejowego informuje o tym, że 27 kwietnia wejdą w życie zmiany do TSI LOC&PAS. Dotyczą one szczególnych wymagań dla nowej podkategorii pojazdów kolejowych – wagonów dla personelu.
Aby wspierać transport związany z obronnością w sieciach o różnych specyfikacjach technicznych, sektor kolejowy i branża zaopatrzenia kolei zwróciły się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o uproszczenie procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów kolejowych, które są przeznaczone do przewozu personelu. Chodzi np. o personel wojskowy eskortujący sprzęt związany z obronnością, strażaków, personelu zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego. Wagony te natomiast nie mogą przewozić pasażerów.
Wprowadzona definicja zwalnia wagony dla personelu ze stosowania wymogów TSI PRM. Dodatkowo ocena zgodności z TSI Hałas ogranicza się do wymogów dotyczących hałasu stacjonarnego i hałasu przejazdu. Te wskaźniki ocenia się na podstawie wartości dopuszczalnych stosowanych do spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU).
Łatwiej o zezwolenia
Określenie wspólnych wymogów dla pojazdów kolejowych ułatwia wydawanie zezwoleń dla pojazdów, które mają być eksploatowane w całej sieci unijnej. Dzięki temu do absolutnego minimum ograniczone są obciążenia, które mają zapewnić zgodność trasy z niezharmonizowanymi sieciami. Chodzi np. o kontrole przed wydaniem zezwolenia, badania i certyfikację, które są wymagane przez przepisy krajowe. Zgodnie z tą koncepcją przewoźnik kolejowy zyskuje elastyczność w zakresie użytkowania pojazdów, a jednocześnie jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli zgodności z trasą.
Aby przepisy krajowe nie musiały być stosowane, zostały określone wymogi m.in. dla maksymalnego nacisku osi i maksymalnej prędkości. To umożliwi wydawanie zezwoleń dla wagonów dla personelu bez ograniczenia do określonego obszaru użytkowania. Ze względu na charakterystykę urządzeń, które zakłócają systemy detekcji pociągu, należy wprowadzić szczególne ograniczenie, jeżeli istnieje połączenie elektryczne między wagonem a lokomotywą.
Bez przepisów krajowych
UTK informuje, że wagon dla personelu nie może powodować żadnych zakłóceń w przytorowych systemach detekcji pociągu. Dlatego w dokumencie technicznym ERA nr ERA/TD/2025-01/PECA zostały określone szczegółowe specyfikacje. Umożliwią one wydanie zezwolenia dla wagonu przeznaczonego do przewozu personelu bez konieczności stosowania przepisów krajowych. Dlatego organem wydającym zezwolenia będzie zawsze Agencja Kolejowa UE.
Na potrzeby rejestracji typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji w ERATV została wprowadzona również nowa podkategoria pojazdów kolejowych: „wagon dla personelu”.