Urata ważności certyfikatu badania typu WE nie wpływa na pojazdy kolejowe, które znajdują się już w eksploatacji, ma to jednak znaczenie przy modernizacji czy produkcji nowych pojazdów zgodnych z typem. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przedstawia możliwe działania w przypadku, gdy dla danego typu pojazdu wygaśnie ważność certyfikatu.
W ostatnim czasie producenci pojazdów kolejowych, jednostki notyfikowane oraz inne podmioty rynku kolejowego zwracają się do Prezesa UTK z pytaniem, co zrobić w przypadku pojazdów, dla których wygasł lub w najbliższym czasie wygaśnie okres ważności certyfikatu badania typu WE. Jest to okres 7 lat zgodnie z poprzednią wersją TSI LOC&PAS 2020[1] (konsekwencja stosowania fazy A /B TSI LOC&PAS 2020).
Zgodnie z pkt 7.1.3.1. TSI LOC&PAS 2020:
- faza A – trwa od momentu podpisania umowy z jednostką do wydania certyfikatu badania typu lub projektu WE; nie może trwać dłużej niż 7 lat;
- faza B – oznacza okres ważności certyfikatu badania typu lub projektu WE od chwili jego wydania przez jednostkę notyfikowaną; certyfikat od daty wydania jest ważny 7 lat.
Prezes UTK przestawia dwie ścieżki postępowania, które można podjąć w przypadku, gdy wygasł certyfikat badania typu WE:
- Modernizacja istniejących pojazdów
Wnioskodawca może złożyć wniosek o nowe zezwolenie zgodnie z artykułem 15 ust. 1 lit. d) rozporządzenia 2018/545[2] na podstawie istniejącego typu, skupiając się tylko na zmianach. Jednostka NoBo w tym przypadku dokona oceny zgodność z wymaganiami najnowszych TSI tylko zmian i interfejsów z niezmienionymi częściami.
Wynikiem będzie nowy typ pojazdu (jeśli wnioskodawca nie jest posiadaczem poprzedniego zezwolenia typu pojazdu lub będąc posiadaczem zdecyduje się na nowy typ) lub wariant istniejącego typu pojazdu (jeśli wnioskodawca jest posiadaczem i tak zdecyduje). Umożliwi to modernizację istniejących pojazdów, aby były zgodne z nowym typem/wariantem.
Typ i pojazdy byłyby nadal zgodne z poprzednimi TSI, ale żadne nowe pojazdy nie mogłyby zostać wyprodukowane zgodnie z tym nowym typem/wariantem.
Zasady dotyczące wystawiania certyfikatów przez NoBo dla zmodernizowanych pojazdów zostały określone w punkcie 7.1.3. TSI LOC&PAS 2023[3] i wszystkie jednostki oceniające zgodność powinny stosować te wymagania.
- Produkcja nowych pojazdów
Wnioskodawca powinien wyznaczyć NoBo do przeprowadzenia oceny zgodności z najnowszymi TSI całego pojazdu (podsystemu Tabor) – niezależnie od tego, czy wymagania w TSI uległy zmianie, czy nie lub czy istnieje potrzeba modyfikacji typu pojazdu.
Następnie powinien złożyć wniosek o pierwsze zezwolenie dla typu pojazdu. Ten (nowy) typ pojazdu byłby zgodny z najnowszymi TSI i mógłby zostać wykorzystany do produkcji nowych pojazdów zgodnych z typem. Dowody już przeprowadzonych ocen zgodności (np. poprzednie TSI) mogą zostać ponownie wykorzystane, w szczególności w odniesieniu do wymagań w TSI, które nie uległy zmianie.
Innym rozwiązaniem w tym przypadku jest również możliwość zwrócenia się o niestosowanie najnowszych TSI, zgodnie z artykułem 7 dyrektywy 2016/797 .
Koniec ważności certyfikatu badania typu WE nie wpływa na pojazdy kolejowe, którą znajdują się już w eksploatacji.
Zezwolenie dla typu pojazdu pozostaje ważne. Jedyną różnicą jest to, że takiego zezwolenia nie można już wykorzystywać jako odniesienia do składania wniosków o zezwolenie na wprowadzenie pojazdu do obrotu zgodnie z dopuszczonym typem.
Aby wprowadzić do obrotu nowe pojazdy, musi istnieć dopuszczony typ pojazdu z ważnymi certyfikatami WE. Nowe pojazdy muszą być zgodne z tym typem.
Ta sama ścieżka postępowania dotyczy pojazdów zgodnych z TSI i niezgodnych z TSI, którym wygasł lub wygasa ważność certyfikatu badania typu.
Stanowisko Prezesa UTK zostało uzgodnione i potwierdzone przez Agencję Kolejową UE.
Artykuł sponsorowany