Dostawy pociągów PESY do Rumunii zostały uznane jako wzorcowy przykład realizacji celów Funduszu Modernizacyjnego UE.
W Bukareszcie odbyło się historyczne, gdyż pierwsze w Rumunii, spotkanie Komitetu Inwestycyjnego Funduszu Modernizacyjnego Unii Europejskiej. Na konferencję zaproszono także przedstawicieli bydgoskiej spółki. Obecność PESA na tym wydarzeniu podkreśla strategiczny związek między unijnymi inwestycjami w energetykę a sektorem zrównoważonego transportu. Ekspertom zawarta przez Rumunię kolejowa umowa z PESĄ jest stawiana za wzór.
Spotkanie Komitetu Inwestycyjnego, którego celem jest zapewnienie „masowych inwestycji w czystą energię” oraz „inteligentną infrastrukturę”, jest kluczowe dla realizacji rumuńskiej wizji rozwoju gospodarki. Tamtejsze ministerstwo energii podkreśla, że Fundusz Modernizacyjny ma być „realnym motorem dla niezależności i bezpieczeństwa energetycznego” oraz prowadzić do zrównoważonego rozwoju regionalnego.
Uczestnictwo PESA w tym wydarzeniu symbolizuje fakt, że firma jest aktywnym elementem tej transformacji i dostawcą technologii gotowych do pracy w systemie zasilanym nową, czystą energią.
Doceniamy możliwość bycia obecnym na tak ważnym forum. Projekty finansowane z Funduszu Modernizacyjnego są bezpośrednim wezwaniem do modernizacji taboru kolejowego i miejskiego, który będzie korzystał z nowo powstałej, czystej energii. PESA, jako sprawdzony partner w regionie, dostarcza skuteczne rozwiązania, które realizują te ambitne plany inwestycyjne – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.
Kolej – symbol rozwoju
Jednym z najlepszych dowodów na to, że unijne fundusze już zmieniają Rumunię, jest nowoczesny tabor kolejowy. Dlatego umowa z PESĄ jest stawiana za wzór efektywnego wykorzystania funduszy unijnych. Uczestnicy obrad Komitetu Inwestycyjnego, w skład którego wchodzą przedstawiciele Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego i państw członkowskich, mieli również okazję podróżować pojazdem dostarczonym przez PESA. Przekonali się więc naocznie o wartości nowoczesnego taboru kolejowego, który wkrótce trafi na tory.
Rumuni otrzymali dofinansowanie zakupu polskiego taboru w ramach programów inwestycyjnych wspierających modernizację i ekologiczny transport publiczny. PESA potwierdziła też gotowość do dalszego aktywnego wspierania zeroemisyjnej mobilności w Rumunii.
Wcześniej PESA dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński nowoczesne tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w miastach Cluj, Jassy oraz Craiova. Natomiast w 2023 i 2024 roku polski producent podpisał z rumuńską Agencja Reformy Kolei (ARF) dwie umowy na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem na 15 lat.
Pierwsza, z grudnia 2023, dotyczyła dostawy 20 pojazdów klasy Inter-Regio (REIR) z opcją na dodatkowe dziewięć sztuk. Przy czym ARF w lipcu zwiększy zamówienia na te pociągi do 29 sztuk.
Zaś druga umowa, ze stycznia 2024, to zamówienie na 62 pojazdy dla kolei regionalnych (RE-R). Trafią one do trzech regionów: Bukareszt, Cluj oraz Jassy. Dla PESY było to jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych zadań w historii firmy.
Bydgoska fabryka dalej chce rozwijać swoją obecność w Rumunii i dlatego prowadzone są rozmowy z lokalnymi partnerami. Dotyczą one współpracy przy uruchomieniu centrów serwisowych w Bukareszcie, Jassach i Suczawie.

