Zakończyła się budowa drugiego i ostatniego etapu linii kolei dużych prędkości łączącej dwa największe miasta Turcji. W tej chwili, jak poinformował dyrektor generalny Kolei Republiki Tureckiej (TCDD) Sulejman Karaman, trwają przejazdy testowe między Stambułem a Eskisehir.
Testy rozpoczęły się od prędkości 40 km/h i będą zwiększane o 10 km/h, aż do 250 km/h. Dodatkowo dla celów testowych osiągnięta zostanie prędkość 275 km/h. TCDD podaje, że podczas testów zbada 247 parametrów aby zagwarantować bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz jakość torów.
Nie ogłoszono jeszcze terminu otwarcia, jednak wiadomo już, że trasę o długości 533 km będzie obsługiwało 16 pociągów w ciągu jednego dnia. Podróż między Ankarą a Stambułem ma trwać 3,5 godz.
Turcy zdecydowali się podzielić budowę nowej linii kolei dużych prędkości na dwa etapy. Pierwszy etap o długości 251 km otwarty został 13 marca 2009 r. i połączył Ankarę z Eskisehir. Etap ten kosztował 747 mln dolarów, czyli ponad 2 mld zł.
Budowa drugiego etapu była znacznie bardziej skomplikowana, z powodu trudnego terenu. Obejmowała ona budowę 33 mostów i wiaduktów oraz wydrążenie 39 tuneli. Szacunkowa wartość tego etapu wyniosła 2,27 mld dolarów, czyli prawie 7 mld zł.
Koleje Republiki Tureckiej (TCDD) szacują, że po otwarciu trasy ich udział w rynku przewozów pasażerów na linii Ankara-Stambuł zwiększy się z 10 do 78 proc. W tej chwili samochodowy i kolejowy ruch pasażerski na tej linii wynosi 12 mln osób rocznie. Miasta położone wzdłuż linii są zatłoczone i zanieczyszczone. Oprócz ruchu pasażerskiego nowa kolej dużych prędkości ma przejąć również drogowy ruch towarowy, który szacowany jest na 48 mln ton ładunków.
Hiszpański CAF zaprojektował na potrzeby TCDD nowoczesny pociąg dużych prędkości HT65000. Dwanaście sześcioczłonowych pociągów tego typu kursuje już na liniach Ankara-Eskisehir i Ankara-Konya. Każdy z nich może zabrać 419 pasażerów, ma wbudowaną klimatyzację, monitoring wideo, telewizję, radio, ułatwienia dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej i toalety próżniowe. Dodatkowo w pociągach znajduje się sterowany komputerowo system diagnozujący i monitorujący pracę pociągu.
Sygnalizację i wyposażenie telekomunikacyjne do nowej trasy dostarczył francuski Alcatel za 80 mln dol. Na linii zamontowano system ETCS poziomu 1. Alcatel zamontował również i zintegrował dwa inne systemy zwiększające bezpieczeństwo: 24 LookTrac i NetTrac.
Kilka dni temu TCDD podpisały ze spółką Thales kontrakt o wartości 10 mln euro na zmodernizowanie systemu sygnalizacyjnego i telekomunikacyjnego na stacji Eskisehir. Nowy projekt ma trwać rok i zadaniem francuskiej firmy będzie zainstalowanie systemu ETCS poziomu 1 na terenie stacji oraz modyfikacja istniejących systemów wykorzystywanych w nastawni jak również stacji kontroli ruchu.
W następnym roku trasa będzie wydłużona do położonej po europejskiej stronie części Stambułu i będzie biegła wybudowanym już 13 km tunelem pod cieśniną Bosfor.
Dodatkowo w lipcu 2013 r. Koleje Republiki Tureckiej zamówiły siedem pociągów Siemens Velaro TR mogących jeździć z prędkością 300 km/h. Niedawno ogłosiły też przetarg na dostarczenie 10 nowych pociągów dużych prędkości. Kontrakt uwzględnia części zapasowe i serwis przez trzy lata.
Źródło: International Railway Journal / Railway Technology