Strona główna » Wiadomości » Trzy oferty na linię Szczyrzyc-Tymbark

Trzy oferty na linię Szczyrzyc-Tymbark

Redakcja
Mat. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

Około 2 mld zł brutto zapłacą PKP Polskie Linie Kolejowe za budowę ponad ośmiu kilometrów linii kolejowej nr 622 między Szczyrzycem a Tymbarkiem. Taka jest wartość ofert złożonych w przetargu, których otwarcia dokonały PLK.

 

Odcinek Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko”, która znacznie skróci trasę z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.

Oferty w przetargu złożyły trzy konsorcja. Najtańsza jest propozycja spółek: Intercor, Dogus Insaat i Dogus Construction Poland, gdyż opiewa na niespełna 1,92 mld zł brutto. Dwie pozostałe oferty są niewiele wyższe. Konsorcjum Budimex – Budimex Kolejnictwo – Gülermak jest gotowe podjąć się tego zadania za około 2,08 mld zł brutto. Najdroższa jest oferta firm PORR, PORR BAU i Trakcja, gdyż opiewa na niewiele ponad 2,17 mld zł brutto. Wszystkie aplikacje mieszczą się w budżecie PKP PLK przewidzianym na to zadanie – 2,64 mld zł brutto.

Teraz PLK dokonają szczegółowej analizy przedstawionych ofert. Jeśli nawet za kilka tygodni zamawiający wskaże zwycięzcę przetargu, to nie wiadomo, czy od razu uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wszak przegrani zawsze mają prawo zaskarżyć wyniki postępowania do Krajowej izby Odwoławczej. Tam zresztą leży już skarga PORR, gdyż ta spółka zakwestionowała m.in. niektóre zapisy projektu umowy przedstawionej przez PKP PLK.

Dlaczego tak dużo?

Kwoty zaproponowane w ofertach pokazują, że budowa linii kolejowej nr 622 od Szczyrzyca do Tymbarka, będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce. Jeden kilometr będzie bowiem kosztował prawie 250 mln zł. Ale PLK nie przepłacają, wysokie koszty wynikają bowiem z charakteru inwestycji.

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nową stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark (przy lk nr 104 Chabówka – Nowy Sącz). I będzie przebiegać będzie przez tereny podgórskie, co podnosi koszty. Wszak tory pobiegną m.in. przez dwa tunele, o długości 3,8 km i 1 km oraz przez mosty i wiadukty kolejowe. Dzięki temu wszystkie skrzyżowania torów z drogami będą bezkolizyjne. Linia otrzyma trakcję elektryczną i najnowocześniejsze cyfrowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Plan budowy przewiduje, że wykonawca odda do użytku nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej.

Odcinek Szczyrzyc – Tymbark będzie gotowy w 2029 roku. Po zakończeniu budowy nową linią pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną 160 km/h, a towarowe – 120 km/h.

Szybciej z Krakowa w góry

Przypomnijmy, że cały projekt „Podłęże – Piekiełko” obejmuje modernizację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, która połączy podkrakowskie Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki tej trasie podróżni znacznie szybciej niż teraz dojadą pociągiem z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w mniej więcej godzinę. Zaś przejazd z Krakowa do Zakopanego potrwa około 90 minut.

Podobne artykuły