Warszawa przygotowuje się do zmiany w swoim systemie komunikacyjnym. W połowie 2026 roku, stolica Polski ma uruchomić pierwszą podziemną trasę tramwajową, która połączy Ochotę z Dworcem Zachodnim. Umowa na budowę tej innowacyjnej trasy została właśnie podpisana, a prace rozpoczną się w najbliższych miesiącach. Oczekuje się, że z nowego połączenia skorzysta ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie.
Inwestycje w komunikację miejską
Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreślił zaangażowanie miasta w rozwój transportu publicznego.
„Warszawa – stolica najlepszej komunikacji” – jest to hasło, które zdaniem prezydenta, znajduje potwierdzenie w rankingach europejskich. Otwarcie 11 stacji metra oraz plany dotyczące kolejnych linii podkreślają ambicje Warszawy, by nieustannie poprawiać jakość miejskiego transportu.
Nowa trasa tramwajowa
Trasa o długości 1,6 km, z czego 500 metrów przebiegnie pod ziemią, umożliwi szybkie i komfortowe połączenie z Dworcem Zachodnim.
Znacząco skróci czas przejazdu, oferując mieszkańcom Warszawy nową jakość podróżowania.
Projekt zakłada również „zielone tory”, pokryte rozchodnikiem, co jest krokiem w kierunku ekologicznego rozwoju miasta.
Komunikacyjny hub
Podziemny przystanek tramwajowy na Dworcu Zachodnim stanie się kluczowym punktem przesiadkowym. Łącząc tramwaje z kolejową i autobusową częścią dworca, ułatwi mieszkańcom dostęp do różnych form transportu.
To element większej wizji, mającej na celu stworzenie komunikacyjnego hubu, który połączy kluczowe punkty miasta.
Terminy i koszty
Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na lata 2024-2026, z budżetem przekraczającym 362 miliony złotych.
Projekt uzyska dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego, a budowa nowej trasy tramwajowej wpisuje się w szerszy kontekst rozbudowy miejskiego transportu szynowego.
Transport publiczny w naszym mieście to nasz priorytet i nasza wielka duma. Obecnie mamy w Warszawie 23 linie tramwajowe, których długość wynosi 324 km. Codziennie w godzinach szczytu wyjeżdża na trasy 400 składów. W 2023 roku tramwaje przewiozły blisko 250 mln pasażerów, a same tramwaje przejechały blisko 50 mln wozokilometrów. Tym bardziej cieszymy się, że w stolicy powstają nowe odcinki trakcji tramwajowej – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.
Warszawa kontynuuje prace nad kolejnymi projektami tramwajowymi. Oby, był to rzeczywiście zwiastun zaangażowania włodarzy miasta w kierunku przyspieszenia rozwoju komunikacji miejskiej.