Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Tabor

Testy nowych wagonów ČD w Velimie dobiegają końca. Za kilka miesięcy znajdą się na torach

Testy nowych wagonów ČD w Velimie dobiegają końca. Za kilka miesięcy znajdą się na torach Fot. Cargo Motion

W drugiej połowie roku Koleje Czeskie rozpoczną wdrażanie nowoczesnych wagonów pasażerskich od konsorcjum Skody i Siemens Mobility. Planowo nowe wagony mają zostać dopuszczone do ruchu również w Polsce.

Na torze testowym w Velimie kończą się testy nowych wagonów wyprodukowanych przez konsorcjum Siemens Mobility oraz Skoda Transportation. Jak zwraca uwagę sam Prezes Zarządu Kolei Czeskich, nowe lokomotywy będą wyposażone w najnowocześniejsze wyposażenie.

Te pociągi mają najnowocześniejsze elementy na obecnym rynku europejskim. Przykładowo, po raz pierwszy w Europie Środkowej w projekcie zastosowano [takie] technologie – powiedział Ivan Bednarik, Prezes Zarządu CD.

Nowe wagony zostały wyposażone w specjalne szyby, które ułatwiają przejście sygnału telefonu komórkowego, przy zachowanie właściwości termoizolacyjnych. W wagonach spotkamy się również z ładowarkami indukcyjnymi – to co w Polsce możemy już obecnie spotkać w m.in zmodernizowanych przez Pesa Bydgoszcz jednostkach 141A-20.

Nowe wagony będą obsługiwać połączenia na linii z Pragi do Pilzna i Chebu, a także z Pragi przez Uście nad Łabą, Teplice do Karlowych Warów i Chebu.

Nowe wagony umożliwią bardziej komfortowe podróżowanie osobom na wózkach inwalidzkich, niewidomym czy niesłyszącym. Rodziny z dziećmi mogą skorzystać z kina dziecięcego lub przewijaka. Nie zapominamy o rowerzystach, którzy znajdą tu sekcję do przewożenia rowerów. Zestawy oferują również klimatyzację, łącze Wi-Fi, klasyczne gniazda i porty USB do ładowania elektroniki. Oczywiście są składane stoły lub regulowane siedzenia, które oprócz możliwości pracy podczas podróży zapewniają duży komfort – mówi Jiří Ješeta, Zastępca Dyrektora Generalnego ČD ds. Handlu.

Wagony dostosowane są do prędkości 200 km/h i będą stopniowo dopuszczane do eksploatacji w Czechach i krajach sąsiednich takich jak: Polska, Węgry, Niemcy, Austria i Słowacja. Po wykonaniu niezbędnych badań na torze Velim, pojazdy zostaną dostarczone na Węgry, gdzie odbędą testy kompatybilności infrastruktury, wtedy też pojazd ma otrzymać homologację dla przewozów po Węgrzech.

W tej chwili kończymy z naszym partnerem, firmą Škoda Transportation, ostatnie z niezbędnych testów, zanim zostaną one przetransportowane na końcowe testy na Węgrzech – mówi Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Czech Republic, dodając:  Ich zobowiązanie do służby doskonale związany z europejską kolej rok, którego celem jest wspieranie transferu transportu y z dróg na kolej i właśnie ogłosił w roku 2021 . Nowe wagony oferujące pasażerom wysoki komfort i wyposażenie typowe dla europejskich pociągów dużych prędkości są jednym z kroków do osiągnięcia tego celu.

Fot. Koleje Czeskie
Fot. Koleje Czeskie
Fot. Koleje Czeskie
Fot. Koleje Czeskie
Fot. Skoda Transportation
Fot. Skoda Transportation