SNCF Réseau, spółka zależna państwowych kolei francuskich (SNCF) zamówiła 170 tys. ton szyn kolejowych, które zostaną wykonane ze stali pochodzącej z recyklingu.
Wartość umowy to 1 mld euro i będzie ona realizowana przez sześć lat. Kontrahentem SNCF Réseau – zarządcy infrastruktury kolejowej we Francji – jest niemiecki koncern hutniczy Saarstahl, natomiast produkcja szyn będzie się odbywać we Francji, w zakładzie Saarstahl Rail w Hayange. Miasto to leży w graniczącym z Niemcami departamencie Mozela (stolica departamentu to Metz).
SNCF Réseau informuje, że dzięki technologii stosowanej przez hutę w Hayange ślad węglowy szyn zostanie zredukowany o 70% w stosunku do dotychczas zamawianych wyrobów. Jest to możliwe dzięki dwóm działaniom: do wytwarzania nowych szyn stosuje się stal ze zużytych szyn poddaną recyklingowi (to zmniejsza zapotrzebowanie na rudę żelaza), a w dodatku produkcja odbywa się w piecach elektrycznych, a nie koksowych. We Francji zaś głównym źródłem energii jest atom, więc huta korzysta z zeroemisyjnych źródeł energii i stąd tak duża reedukacja sladu węglowego.