Szczecin przyspieszył z realizacją Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Rozstrzygnięto przetargi i wybrano wykonawców, którzy zrealizują miejską część infrastruktury przystanków SKM.
Miasto przyznaje, że z ich strony inwestycja nabiera tempa. Wiadomo już kto zrealizuje 7 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, tj.: Cmentarz Centralny (Ku Słońcu), Drzetowo, Łasztownia, Niebuszewo, Skolwin, Zdroje i Żelechowa. Jednocześnie poinformowano, że podpisane zostały umowy na przebudowę okolicy przystanków Dunikowo, Trzebusz i Załom.
Wybrani wykonawcy to:
- SKM Cmentarz Centralny (Ku Słońcu) – KRISTONE Krystian Suda za kwotę 3 448 388,11 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi 180 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Drzetowo – KRISTONE Krystian Suda za kwotę 10 250 746,70 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 420 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Łasztownia – KRISTONE Krystian Suda za kwotę 4 305 159,86 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 420 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Niebuszewo – KRISTONE Krystian Suda za kwotę 17 231 716,21 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 420 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Skolwin – ELBUD Szczecin Sp. z o.o. za kwotę 4 268 426,40 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 360 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Zdroje – ELBUD Szczecin Sp. z o.o. za kwotę 3 850 000,00 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 360 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Żelechowa – ELBUD Szczecin Sp. z o.o. za kwotę 6 283 618,46 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 390 dni od daty podpisania umowy.
Umowy podpisane:
- SKM Dunikowo – MUSING BUD Sp. z o.o. Sp. Jawna na kwotę 11 872 176,06 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 420 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Trzebusz – MUSING BUD Sp. z o.o. Sp. Jawna na kwotę 7 667 288,09 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 420 dni od daty podpisania umowy.
- SKM Załom – MUSING BUD Sp. z o.o. Sp. Jawna na kwotę 3 233 490,68 zł brutto. Termin wykonania zamówienia wynosi: 360 dni od daty podpisania umowy.
Zadania obejmują m.in. wykonanie chodników, miejsc postojowych dla samochodów, stojaków na rowery, przebudowę lub budowę fragmentów ulic, modernizację infrastruktury (sieci teletechniczne i energetyczne, kanalizacja deszczowa itp.). Zadania realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że przyszli wykonawcy oprócz prac budowlanych, będą musieli uzupełnić dokumentację projektową i uzyskać pozwolenia, uzgodnienia i decyzje niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.
Dofinansowanie z CUPT do końca 2023 r.
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego działając jako Lider i Beneficjent Projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM) poinformowało, iż doprowadziło do aneksowania umowy o dofinansowanie inwestycji, dzięki czemu nie grozi już utrata dofinansowania dla realizacji SKM.
Umowa o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedłużona została do końca grudnia 2023 r.
Powodem przedłużenia były kłopoty z terminową realizacją zadań ze strony Partnera PKP PLK i zgłaszane problemy wykonawcze, związane z koniecznością wykonania znacznie zwiększonych zakresów robót na zdegradowanych obiektach inżynierskich. Opóźnienia w budowie przystanków sieci kolejowej SKM sprawiły, że niezbędne było przedłużenie terminu realizacji całego przedsięwzięcia – czytamy na stronie SKM.
Część kolejowa inwestycji zgodnie z deklaracjami PKP PLK ma być kończona latach 2024-2025. Jak czytamy w komunikacie, Stowarzyszenie 30 września 2022 r. wystąpiło do CUPT o fazowanie projektu z podziałem zakresu na dwie fazy:
- Fazę I – realizowaną do 31.12.2023 r. na liniach kolejowych nr 273 do Gryfina, 356 do Stargardu i 401 do Goleniowa. Na realizację fazy I zapewnione jest dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020;
- Fazę II – zaplanowaną do realizacji do 31.12.2025 r. na linii kolejowej nr 406 do Polic z niezbędnym dodatkowym dofinansowaniem z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko 2021-2027 na zakres prac wykonywany przez Partnera PKP PLK.
Złożony przez wniosek o dofinansowanie na drugą fazę projektu obecnie przechodzi weryfikację przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwo Funduszy i Programów Regionalnych oraz Komisję Europejską.
Koszt budowy SKM aktualnie wynosi ponad 1,184 mld złotych, z czego przyznane już dofinansowanie środkami pomocowymi to 512 mln zł, a wnioskowane na fazę II 307 milionów złotych.
Przypomnijmy, że Szczecińską Kolej Metropolitalna jest zlokalizowana w woj. zachodniopomorskim na terenie gmin: Miasto Szczecin, Miasto Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Gmina Stargard. dotyczy utworzenia sieci SKM na istniejących liniach kolejowych:
- nr 351 na odc. Stargard – Szczecin Główny,
- nr 273 na odc. Gryfino – Szczecin Główny,
- nr 401 Szczecin – Goleniów z odgałęzieniem na LK 402 i 434 do PL Szczecin Goleniów,
- nr 406 z jej mod. na odcinku Szczecin – Police z budową drugiego toru na odc. Szczecin Główny-Szczecin Turzyn.