Strona główna » Historia Polskiej Kolei » Straż Kolejowa poprzedziła SOK

Straż Kolejowa poprzedziła SOK

Krzysztof Losz
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Dzisiaj mija 107 rocznica powstania Straży Ochrony Kolei. Formacja powstała kilkanaście dni przed ogłoszeniem odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

Rozkaz o utworzeniu Straży Kolejowej – bo tak na początku nazywała się ta formacja – wydał generał Bolesława Roja (na zdjęciu), Komendant Wojsk Polskich w Krakowie. Generał Roja, żołnierz polskich legionów, dowodził akcją przejmowania przez Polaków władzy w Krakowie i Galicji z rąk upadającego cesarstwa austro-węgierskiego. Te działania rozpoczęły się pod koniec października 1918 roku, a 28 października powstała w Krakowie Polska Komisja Likwidacyjna pod przywództwem Wincentego Witosa. Zaś komendantem wojskowym Krakowa i Galicji został generał Brygady Bolesław Roja. Otrzymał ten stopień 1 listopada 1918 roku dekretem Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego.

Kilka dni później, 4 listopada gen. Roja wydał rozkaz nr 4 o formowaniu polskich struktur wojskowych i porządkowych w Galicji. W punkcie ósmym rozkazu generał nakazał utworzenie Straży Kolejowej dla ochrony pasażerów i mienia kolejowego na terenie Dyrekcji Kolei Państwowych w Krakowie. Była to bardzo roztropna decyzja, bowiem koniec Wielkiej Wojny i rozpad cesarstwa austriackiego wywołały także w Galicji chaos, bezprawie, w tym napady na pasażerów pociągów i grabież mienia kolejowego.

Struktury SK

Bolesław Roja polecił, aby Straż Kolejową utworzyć w większych stacjach węzłowych. Na tej liście były Kraków i obecne krakowskie dzielnice: Podgórze oraz Płaszów. A ponadto formacje SK generał Roja powołał w  Tarnowie, Dębicy, Rzeszowie, Sanoku, Jaśle, Stróżach, Rozwadowie, Nowym Sączu, Suchej oraz w Żywcu i Woli Duchackiej. Poza tym, dowódca wojskowy w Galicji zadbał o uzbrojenie kolejowej formacji ochronnej.

Dyrekcja Kolei Państwowych porozumie się z Komendą Miasta w sprawie przydzielenia ilości broni i amunicji oraz o jak największe wyznaczenie odpowiedniej liczby wojskowych Instruktorów dla wyszkolenia w służbie bodącej Straży Kolejowej w kierunku obchodzenia się z bronią – rozkazał generał Bolesław Roja.

Straż Kolejowa od początku przystąpiła do energicznych działań. Jako zbrojna formacja skutecznie chroniła pasażerów, dworce i całą infrastrukturę kolejową na terenie Krakowa i Galicji.

Już 18 listopada Straż Kolejowa powstała także w Warszawie i stopniowa ta formacja przejmowała zadania utrzymania porządku i bezpieczeństwa na kolei na terenie całego odradzającego się państwa polskiego.

Z powodu toczącej się wojny o granice Polski, SK została podporządkowana na czas wojny wojsku i stała się w pełni formacją militarną. Ale już 1 lutego 1920 rok władze państwowe rozwiązały Straż Kolejową, a jej zadania powierzono Policji Państwowej.

Powstaje SOK

Jednak policja niezbyt dobrze radziła sobie zadaniami ochrony kolei i na terenie PKP zaczęła rosnąć przestępczość. Zwłaszcza w okresie Wielkiego Kryzysu. I dlatego w kwietniu 1934 rząd i parlament zdecydowały o odtworzeniu odrębnych kolejowych służb porządkowych i przystąpiono do budowania Straży Ochrony Kolei. W lipcu 1939 roku ukazało się zarządzenie Ministra Komunikacji o przekształceniu SOK z powrotem w Straż Kolejową, ale II wojna światowa uniemożliwiła realizację tego planu.

Wojna przerwała działalność SOK, ale już w 1944 roku komunistyczne władze zdecydowały się na odtworzenie tej formacji na podstawie przepisów z 1934 roku. Z tym że doszło do „korekty” nazwy na Służbę Ochrony Kolei (od 1955 do 1960 roku działała jako Straż Kolejowa). Powrót do nazwy Straż Ochrony Kolei nastąpił w 1997 roku.

Podobne artykuły