VII Kongres Rozwoju Kolei
Kolej na świecie Przewozy pasażerskie

Startuje ogólnoeuropejski konkurs “Renesans nocnego pociągu”. Do wygrania bilety na międzynarodowe pociągi

Startuje ogólnoeuropejski konkurs “Renesans nocnego pociągu”. Do wygrania bilety na międzynarodowe pociągi Mat. Back on Track Belgium

Back on Track Belgium vzw organizuje ogólnoeuropejski konkurs plakatowy pod nazwą „Renesans nocnego pociągu”. Wydarzenie ma promować nocne połączenia, które mogą być odpowiedzią na współczesne wyzwania ekologiczne. Do konkursu zaprasza się wszystkich Europejczyków, a wśród sponsorów nagród znajduje się m.in. InterRail oraz European Sleeper.

Sytuacja związana z koronawirusem w Europie z tygodnia na tydzień ulega znacznej poprawie. Do normalności wracają kolejne segmenty gospodarki, a także przywracane zostają nocne połączenia kolejowe, które przez pandemię zostały czasowo zamrożone. Przykładem w ostatnim czasie może być połączenie NightJet Wiedeń – Bruksela, które zostało ponownie uruchomione 26 maja. W związku ze znoszeniem kolejnych obostrzeń, a wraz z nimi otwierane są granice dla połączeń kolejowych, ciężko wyobrazić sobie lepszą okazję do rozwoju siatki kolejowych połączeń międzynarodowych.

Już teraz RegioJet wraz z European Sleeper mówią o chęci uruchomienia nocnego pociągu w relacji Warszawa/Praga – Berlin – Amsterdam – Rotterdam – Bruksela – Ostenda (więcej informacji). Kolejni przewoźnicy wskazują chęć rozwoju takich połączeń. We Francji do życia przywraca się nocne połączenia – bo jak się okazało jest na nie popyt. Wskazuje się, że kolej jest najbardziej zrównoważonym środkiem transportu w Europie na dystansach do 1500 kilometrów. Potwierdziłby to RegioJet swoim połączeniem Praga – Ostenda, gdzie ze stolicy Czech wyjeżdżalibyśmy o godzinie 19:10, by o 8:39 być w Brukseli (ok. 1300 km). Warto tutaj też wspomnieć o ogromnym zainteresowaniu na sezonowe, nocne pociągi RegioJet do Chorwacji – więcej informacji.

W przeszłości do naszych krajów przyjeżdżało wiele znakomitych pociągów nocnych: pociągi takie jak “Ekspres Ostenda – Wiedeń” jako pierwszy luksusowy brukselski nocny pociąg (1894), “Ekspres Tauern”, który łączył Europę Zachodnią z Jugosławią, Atenami oraz Stambułem i Ost-Westexpress, który zabierał Brytyjczyków i Belgów przez żelazną kurtynę i do stolicy Związku Radzieckiego. Pociągi te były promowane za pośrednictwem pięknych plakatów. Nasz konkurs na plakat jest ukłonem w stronę przeszłości grafiki, nie zapominając o tym, że dzisiejszy europejski sektor transportu bardzo się zmienił – tłumacza organizatorzy konkursu, Back on Track Belgium.

Konkurs na plakat

Back on Track Belgium vzw organizuje ogólnoeuropejski konkurs na projekt plakatu w ramach obchodów Europejskiego Roku Kolei. Partnerami konkursu zostali m.in.: InterRail, European Sleeper, Ostende Vienne Orient Experience, Grafik Art Centre i Ice-Watch.

Zachęcamy wszystkie zainteresowane osoby z całej Europy do zaprojektowania plakatu w formacie A1, który podkreśla korzyści płynące z nocnych podróży pociągiem dla pasażerów lub ogółu społeczeństwa. Jury dokona wyboru spośród wszystkich prac, które zostaną wystawione w Brukseli jesienią 2021 r. Na początku grudnia poznamy zwycięzcę i pozostałych laureatów – powiedział Alexander Gomme z Back on Track Belgium.

W puli nagród znajduje się m.in. siedmiodniowy Global InterRail Pass, podróż nocnym połączeniem w relacji Bruksela – Praga dla dwóch osób od European Sleeper, a także belgijskie zegarki Ice-Watch. W ramach konkursu stowarzyszenie non-profit współpracuje z Grafik Art Centre w Brukseli. Leticia Seré, menedżerka firmy, sama jest artystką i historykiem sztuki. Zaprojektowała przykładowy plakat oraz wizerunek kampanii do tego konkursu, później będzie oceniać nadesłane prace.

W Europie jest wiele talentów graficznych. Chcielibyśmy uruchomić zbiorową wyobraźnię na służbę wspólnego dobra, w tym przypadku rozwoju przyszłych pociągów nocnych i ich kierunków. Jesteśmy przekonani, że ten artystyczny i społeczno-kulturalny projekt będzie stymulował wymianę nowych pomysłów i jest niezbędnym ćwiczeniem w ramach Europejskiego Roku Kolei – powiedział Alexander Gomme z Back on Track Belgium.

Więcej informacji o konkursie.