Stadler od lat udowadnia, że Polska to dla niego nie tylko miejsce produkcji, ale także jeden z głównych filarów globalnego sukcesu całej grupy. Firma, która rozpoczęła działalność w naszym kraju w 2006 roku z zespołem liczącym zaledwie 48 osób, obecnie jest jednym z najważniejszych graczy w branży kolejowej, zatrudniając blisko 1600 pracowników. Dotychczasowa wartość inwestycji w Polsce wynosi już 320 milionów złotych, a dalsze plany rozwoju wyraźnie wskazują, że Stadler wiąże z naszym krajem długoterminową przyszłość.
Producent prowadzi działalność w Polsce w ramach czterech różnych spółek, zlokalizowanych w siedmiu lokalizacjach: Siedlcach, Środzie Wielkopolskiej, Sochaczewie, dwóch zakładach w Łodzi, nowo otwartym zakładzie w Białymstoku oraz w Warszawie. Od momentu uruchomienia pierwszego zakładu w Polsce Stadler niemal 1000 pojazdów, z czego 287 sprzedano rodzimym przewoźnikom. Aż 70% pojazdów z polskich zakładów zostało wyeksportowanych do 17 krajów. Takie osiągnięcia nie byłyby możliwe bez lokalnych partnerstw oraz zaangażowania polskich pracowników. Firma współpracuje z ponad 2 tysiącami krajowych dostawców i partnerów, wspierając tym samym około 10 tysięcy osób zatrudnionych w tych przedsiębiorstwach.
Stadler Converter – nowy zakład w Białymstoku
Na początku listopada br. Stadler uruchomił w Białymstoku nowy zakład specjalizujący się w produkcji falowników prądu zmiennego do pojazdów szynowych. Zakład pełni rolę centrum kompetencyjnego w zakresie falowników trakcyjnych w ramach całej Grupy Stadler. Obecnie zatrudnia on 100 osób, a docelowo ma dostarczać ponad 500 urządzeń rocznie i zapewnić do 250 miejsc pracy.
Zakład Stadler Converter zajmuje się opracowaniem, rozwojem oraz produkcją falowników trakcyjnych i pomocniczych, a także ładowarek do baterii wykorzystywanych w pojazdach miejskich, takich jak tramwaje czy wagony metra, oraz w pojazdach specjalistycznych, np. kolejkach zębatych i wąskotorowych. Nowo otwarty zakład będzie zaopatrywał pozostałe zakłady produkcyjne Grupy Stadler. Uwzględniając dotychczasową produkcję falowników w innych lokalizacjach, do połowy 2026 roku w eksploatacji znajdzie się ponad 1000 pojazdów wyposażonych w urządzenia produkcji Stadler Converter.
Nowoczesny zakład o łącznej powierzchni blisko 7 tys. m² został wyposażony w innowacyjne technologie, umożliwiające testowanie każdego falownika w warunkach laboratoryjnych, symulujących rzeczywiste warunki pracy na pojeździe. W skład infrastruktury zakładu wchodzą także powierzchnie magazynowe, laboratorium, pomieszczenia biurowe, socjalne oraz parking.
Największy zakład produkcyjny Stadlera w Polsce znajduje się w Siedlcach. To zakład o imponującej powierzchni 25 tys. m², z czego ponad połowa to nowoczesna przestrzeń magazynowa. Dzięki ciągłym inwestycjom, zakład w Siedlcach jest w stanie sprostać rosnącym wymaganiom rynku.
Aby jeszcze lepiej wykorzystać potencjał siedleckiego zakładu, Stadler zainwestował 8 milionów złotych w innowacyjny system logistyczny, który ma zostać uruchomiony w pierwszym kwartale przyszłego roku. Dzięki temu rozwiązaniu, bez konieczności rozbudowy obiektu czy zwiększania zatrudnienia w logistyce, możliwe będzie zwiększenie wydajności dystrybucji komponentów między magazynem a produkcją. System pozwoli utrzymać efektywność procesów logistycznych nawet przy wzroście wolumenu produkcji o 30%. Co istotne, będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.