Po modernizacji infrastruktury sieci kolejowych w Czechach i na Słowacji, Stadler dostarczy dodatkowy system trakcyjny dla pociągów obsługiwanych przez prywatną środkowoeuropejską firmę transportową Leo Express. System ten zostanie zaprojektowany i wyprodukowany w zakładzie Stadlera w Frauenfeld w Szwajcarii.
Czechy i Słowacja modernizują część swojej infrastruktury kolejowej, wprowadzając europejską normę prądu przemiennego 25 kV/50 Hz i wymieniając obecną trakcję prądu stałego 3 kV.
Leo Express, środkowoeuropejska firma transportowa, doda dodatkowe elementy trakcyjne do swoich pociągów Stadler FLIRT. Jest to wynik dotacji przyznanej przez czeskie Ministerstwo Transportu dla Leo Express, która umożliwiła im modernizację pięciowagonowych pociągów FLIRT o trakcję 25 kV/50 Hz. Ten nowy system uzupełni trakcję 3 kV, w którą te pociągi są już wyposażone.
Podwójne systemy trakcyjne pozwolą w przyszłości pociągom na eksploatację obu typów infrastruktury elektrycznej. Oznacza to również, że będą mogły jeździć po wszystkich częściach sieci w Czechach i na Słowacji, a także po sieciach obsługiwanych w Polsce.
23 stycznia 2025 r. Leo Express zleciło firmie Stadler zainstalowanie tej trakcji w pociągach FLIRT. Stadler podejmie się prac w swoim zakładzie w Frauenfeld w północno-wschodniej Szwajcarii. W realizację zamówienia będą zaangażowani również czescy dostawcy.
Wymagane dostosowania sprzętu i oprogramowania
Oprócz wymiany sprzętu, system 25 kV zostanie zintegrowany z systemem Train Control and Management System (TCMS). System diagnostyczny w jego obrębie zostanie zmodernizowany, a element sterujący do przełączania między dwoma systemami trakcyjnymi zostanie dodany. W ramach procesu zostanie przeprowadzona ocena masy, test wytrzymałości nadwozia oraz techniczny test jazdy i hamowania.