Spółka CPK wybrała Polskie Porty Lotnicze (PPL) na mniejszościowego inwestora dla powstającego lotniska centralnego. Nowe lotnisko w przyszłości będzie zarządzane według modelu opracowanego przez CPK wspólnie z PPL, właścicielem m.in. Lotniska Chopina w Warszawie.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała list intencyjny z PPL, zyskując wiarygodnego partnera i współwłaściciela spółki CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska centralnego.
Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK. PPL stają się strategicznym partnerem CPK. Tę decyzję podjęliśmy, bo chcemy, aby w największy projekt w Polsce była zaangażowana i finansowała go polska firma – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Zgodnie z wypracowanym porozumieniem, CPK zachowa minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki CPK.Lotnisko, zaś PPL obejmie do 49 proc. Z szacowanej kwoty kosztów budowy nowego portu 30-40 proc. zostanie proporcjonalnie sfinansowane przez udziałowców spółki CPK. Lotnisko, zaś pozostałą część (60-70 proc.), pokryją środki z emisji obligacji – dłużnych papierów wartościowych.
Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK. Lotnisko zgodnie z harmonogramem powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.
Udział PPL w budowie lotniska CPK przez spółkę CPK. Lotnisko to decyzja strategiczna o pozostawieniu zarządzania najważniejszymi państwowymi aktywami lotniskowymi w polskich rękach. Wierzę, że pozwoli to wykorzystać potencjał inwestycyjny i ludzki PPL oraz jego spółek zależnych, a ponadto wzmocni Grupę Kapitałową CPK – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Cieszę, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu kapitałowemu PPL i CPK proces zintegrowania inwestycji i realizacja celów Programu CPK będą sprawnie realizowane, zaczynając od wykorzystania know – how i technologii aż do finalnego uruchomienia lotniska CPK, a później zarządzania jego bieżącą działalnością – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Polskie Porty Lotnicze to organizacja z wieloletnim doświadczeniem operacyjnym, kompetencjami zarządczymi oraz zasobami ludzkimi niezbędnymi do sprostania wyzwaniom związanym z zarządzaniem nowym lotniskiem. Nasz udział jako inwestora branżowego w tym historycznym projekcie to naturalna kontynuacja roli, jaką odgrywamy w rozwoju polskiego lotnictwa. Wspólnie z CPK będziemy pracować nad modelem zarządzania, który nie tylko wykorzysta know-how i zasoby obu stron, ale przede wszystkim zapewni ciągłość operacyjną PPL. W szczególności zadbamy o realizację zobowiązań wobec naszych pracowników – mówi Andrzej Ilków, prezes PPL.
W ramach rocznych prac nad dokumentacją transakcyjną powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK. Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia w zakresie eksploatacji oraz zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.
Polskie Porty Lotnicze (PPL) to spółka należąca do Grupy Kapitałowej CPK, wiodąca firma w sektorze lotniczym w Polsce, odpowiedzialna za zarządzanie kluczową infrastrukturą lotniskową. PPL nieustannie rozwijają sieć polskich lotnisk, tworząc przestrzeń, która łączy Polskę ze światem, a w jego portfolio znajduje się Lotnisko Chopina w Warszawie, które od 90 lat jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z najważniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej.
To nie tylko jedyny w Polsce hub lotniczy, ale przede wszystkim brama do globalnych destynacji. Spółka zarządza również Lotniskiem Warszawa-Radom i Portem Lotniczym Zielona Góra-Babimost oraz jest udziałowcem w 9 lotniskach regionalnych. Grupa Kapitałowa PPL, obejmująca 16 kluczowych spółek, to dynamiczny ekosystem lotniskowy dzięki spółkom takim jak np. Welcome Airport Services, która zapewnia kompleksową obsługę naziemną, czy Baltona, lider rynku duty free.