Kolej na świecie Tabor

Skoda rozpoczęła testy pierwszych RegioPanter dla Kolei Czeskich

Skoda rozpoczęła testy pierwszych RegioPanter dla Kolei Czeskich Mat. Skoda

Na torze testowym VUZ rozpoczęto testy pierwszych, nowych jednostek RegioPanter, które produkowane są przez Skoda dla Kolei Czeskich. W ramach testów w Velimie odbyła się kontrola zamawiającego przy obecności przedstawicieli Krajowej Rady Osób Niepełnosprawnych Republiki Czeskiej.

Pod koniec listopada na teren toru doświadczalnego VUZ w Velimie dotarły pierwsze dwuczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne RegioPanter. W ramach testów 1 grudnia odbyła się specjalna kontrola w obecności przedstawicieli kierownictwa Kolei Czeskich i krajowej Rady Osób Niepełnosprawnych.

Zamówiliśmy 31 dwuczłonowych jednostek i przygotowujemy się do zamówienia kolejnych 29 [w ramach prawa opcji przyp. red.]. Pierwsze nowe pociągi zaczną obsługiwać linię z Pilzna do Mariańskich Łaźni, Chebu i Karlowych Warów od połowy 2021 roku – powiedział Jiří Ješeta , Członek Zarządu i Zastępca Dyrektora Generalnego Kolei Czeskich.

Nowe EZT mają być dostosowane do osób niepełnosprawnych. 10 lat temu Ceske drahy dysponowały 350 pojazdami “bez barier”, natomiast w 2020 roku, przewoźnik dysponuje już 600 takimi pojazdami, które dziennie realizują ponad 5000 połączeń.

Nowe jednostki będą eksploatowane m.in. na linii Klatovy – Pilzno – Beroun. Na początku 2023 roku Ceske drahy chcą włączyć do ruchu trójczłonowe składy od Skody w regionie Ostrawy, oraz na zelektryfikowanych liniach w Ołomuńcu.

Te nowe pociągi wpisują się w zamierzenia naszej wieloletniej współpracy z kolejami czeskimi, ponieważ jednym z podstawowych filarów jest rozbudowa taboru bez barier tak, aby był on przystosowany nie tylko dla osób na wózkach inwalidzkich, ale także dla osób niewidomych lub niesłyszących. Jednostki są nie tylko niskopodłogowe, ale w ich wyposażeniu znajdują się m.in. zdalnie sterowane drzwi obsługiwane przez radio dla niewidomych, wyposażone w sygnalizator akustyczny dla osób niewidomych i niedowidzących. W ten sposób zapewniają wygodne i bezpieczne podróżowanie osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zwłaszcza osobom na wózkach inwalidzkich i seniorom, ale także rowerzystom lub matkom z dziećmi – powiedział Václav Krása, przewodniczący Krajowej Rady Osób Niepełnosprawnych Republiki Czeskiej.

Koleje Czeskie współpracowały również z Krajową Radą Osób Niepełnosprawnych Republiki Czeskiej przy tworzeniu elektronicznego systemu zleceń na przewóz osób niepełnosprawnych. W ten sposób ČD może podstawić samochód osobowy lub wagon “bez barier” dla określonego pasażera na wózku inwalidzkim w określonym czasie. System ten działa od ponad dziesięciu lat i poczynił znaczący postęp w udostępnianiu kolei osobom niepełnosprawnym. Po tych dwóch zmianach systemowych liczba pasażerów niepełnosprawnych na pokładzie pociągów znacznie wzrosła i obecnie wynosi około dziesięciu tysięcy osób rocznie.

Na tym samym torze testowym obecnie prowadzone są Dragona 2, który trafi do PKP CARGO. Więcej w artykule.