NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie SKM do Piaseczna jednak od marca 2023 roku. Plany na trasę do Grodziska Mazowieckiego

SKM do Piaseczna jednak od marca 2023 roku. Plany na trasę do Grodziska Mazowieckiego

Adrian Izydorek
Nowy 5-członowy Impuls2 SKM Warszawy. Fot. NaKolei.pl

Kończy się kadencja obecnego Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. To czas na podsumowanie kadencji, a także zapowiedź planów przewoźnika w perspektywie najbliższych lat.

Kończy się kadencja obecnego Zarządu SKM w Warszawie, której przewodzi Prezes Alan Beroud. Mimo to, że kadencja się kończy nie oznacza, że nastąpi zmiana Zarządu. Za wybór nowego Zarządu odpowiada Rada Nadzorcza, a Prezes Beroud podczas dzisiejszego wydarzenia dla mediów poinformował, że złożył akces na stanowisko.

Prezesa powołuje Rada Nadzorcza i ja oczywiście zgłosiłem akces na stanowisko. Mam nadzieję, że w następnej kadencji będę miał honor znowu być prezesem zarządu – powiedział Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zakup nowych EZT-ów

Kadencja obecnego Zarządu to zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Po zerwaniu umowy z Pesą w 2019 roku, SKM w Warszawie podpisała umowę z Newagiem, który obecnie realizuję dostawę swoich Impulsów 2. Zerwanie kontraktu z Pesą cały czas się procesuje w sądzie. Jak informuje Prezes Beroud, SKM domaga się odszkodowania od Pesy 40 mln złotych, natomiast producent taboru walczy o odszkodowanie wysokości 20 mln zł. Całe postępowanie sądowe trwa już 2,5 roku i póki co raczej nie ma co się spodziewać rychłego zakończenia.

W tej chwili trwa postępowanie o karę umowną, którą naliczyliśmy Pesie. Trwa ona od czasu rozwiązania umowy, od ponad 2,5 roku – poinformował Beroud.

Obecnie komplet sześciu czteroczłonowych Impulsów obsługuje połączenia SKM. Teraz trwają dostawy piętnastu 6-członowych EZT-ów. Obecnie pierwszy pięcioczłonowa jednostka przechodzi odbiory i wkrótce ma wyjechać na trasy. Niewykluczone, że nastąpi to już w czerwcu.

To właśnie pięcioczłonowy EZT będzie obsługiwać połączenia SKM do Piaseczna. Według planów, o których informowaliśmy na początku stycznia, Szybka Kolei Miejska miała dojechać do Piaseczna wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy 2022/23, czyli od grudnia br. Tak się jednak nie stanie. Problem leży po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej, który prowadzi prace na linii. Chodzi o prowadzone prace przy kluczowym dla projektu fragmencie infrastruktury, czyli wiadukcie umożliwiającym bezkolizyjne przejście torów linii kolejowej nr 8 nad torami linii kolejowych nr 1, 3 i 447

Mimo to SKM deklaruje, że jest gotowa do natychmiastowego uruchomienia połączeń, przewoźnik miał już przeprowadzić jazdy testowe na szlaku do Piaseczna.

Mamy nadzieje, że niedługo uda nam się uruchomić połączenia do Zegrza i Piaseczna. Jesteśmy już coraz bliżej. Z naszej strony mamy pełną gotowość, mamy zabezpieczony tabor, zabezpieczone drużyny pociągowe. Czekamy tylko na infrastrukturę.

Według zapowiedzi PKP PLK do końca roku jest szansa, że Szybka Kolej Miejska dojedzie do Zegrza

SKM do Grodziska Mazowieckiego

Zakup nowych EZT-ów pozwolił na zbudowanie rezerwy taborowej, której dotychczas SKM nie posiadała. To oznacza, że oprócz nowej trasy do Piaseczna, Szybka Kolej Miejska rozgląda się za nowymi trasami. Pod uwagę jest brany Grodzisk Mazowiecki, dokąd pociągi SKM możliwe, że dojadą w ciągu najbliższych lat, jako deadline wskazano rok 2030.

Do roku 2030 mam nadzieję, że jak najszybciej pojedziemy do Grodziska Mazowieckiego. Tutaj czekamy na sprezycowanie przez PKP PLK poszczególnych przystanków.

Wysokie ceny za prąd, w tle wodór

Jak wskazuje Prezes Beroud, jednym z największych wydatków SKM jest zakup energii trakcyjnej, której cena z roku na rok znacznie wzrasta. Prezes zapowiedział, że Szybkiej Kolei Miejskiej udało się wynegocjować z dostawcą, cenę 590 zł za MWh na 2023 rok, gdzie niektórzy przewoźnicy mają płacić ponad tysiąc zł za MWh.

Jeździmy trakcją elektryczną. Aczkolwiek jedną z części naszego studium wykonalności jest policzenie taboru wodorowego. W tej chwili jesteśmy w takim momencie, gdzie wodór jest trudny do uchwycenia jeżeli chodzi o koszt. Wiadomo, że wodór jest paliwem przyszłości. W tej chwili z jedną z firm paliwowych, z którą współpracujemy, staramy się ustalić warunki brzegowe wodoru. Może dojść do takiego paradoksu, kiedy nagle okaże się, że pojazd wodorowy będzie tańszy niż pojazdy elektryczne – powiedział Prezes Alan Beroud.

Prezes Beroud mówi także chętnie o wodorze, a dokładniej o jednostkach wodorowych. Z wypowiedzi Prezesa można stwierdzić, że widzi potencjał wodoru na kolei, a tym samym nie wyklucza, że przewoźnik będzie rozglądać się za takim taborem. To oznaczałoby, że w dalszej perspektywie Szybka Kolej Miejska chciałaby rozwijać swoją siatkę połączeń również o trasy niezelektryfikowane. Prawdopodobnie dla SKM potencjał miałyby jednostki hybrydowe, czyli wodorowo-elektryczne, z pantografem.

My możemy rozważać pojazd wodorowy w miejsce gdzie nie wjeżdżamy do tunelu średnicowego, bo na tę chwilę według mnie puszczenie pojazdu wodorowego do tunelu jest trudne. Czyli obsługa połączeń tam gdzie nie wjeżdżamy do tunelu, gdzie jazda odbywa się na terenie otwartym. Należy to co najmniej przeanalizować – stwierdził Prezes Beroud.

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności