Rumuńscy kolejarze zmodernizują jedną ze swoich kluczowych linii kolejowych z Bukaresztu do Krajowej. Prace obejmą ponad 200 km trasy, a ich wartość sięgnie 24,5 mld lei, czyli 20,5 mld zł.
Koleje Rumuńskie (Căile Ferate Române CFR) poinformowały, że rząd zatwierdził plan modernizacji magistrali kolejowej nr 100 od stacji Bukareszt Północ do Krajowej (București Nord – Craiova). To trasa licząca 204 km i zadanie inwestycyjne podzielono na dwa odcinki: Bukareszt Północ – Roșiori Północ (95,5 km) oraz Roșiori Północ – Krajowa (108,5 km). Efektem modernizacji całej trasy będzie przyspieszenie ruchu pociągów pasażerskich do 160 km/h, z możliwością jej zwiększenia do 200 km/h.
Prace będą polegać na przebudowie układu torowego, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem, zmodernizowane będą też stacje i przystanki (ponad 20), mosty, wiadukty, przepusty i inne konstrukcje inżynieryjne. Między Bukaresztem a Krajową zostanie zainstalowany system sygnalizacji ERTMS II.
Przebudowa odcinka pierwszego ma zamknąć się w ciągu 36 miesięcy (3 lata) od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Natomiast drugi, trudniejszy technicznie fragment od Roșiori Północ do Krajowej ma zostać zmodernizowany w ciągu 60 miesięcy (5 lat).
To jedna z najbardziej kosztownych inwestycji w historii CFR, gdyż pochłonie 24,5 mld lei, co oznacza równowartość 20,5 mld zł. Odcinek pierwszy pochłonie 11 mld lei (ponad 9,2 mld zł), a drugi – powyżej 13,4 mld lei (ponad 11,2 mld zł). Wszystkie kwoty są podane w brutto (podstawowa stawka VAT w Rumunii wynosi 19%).