Jak poinformował DeepState, Rosjanie w okupowanej części obwodu donieckiego zbudowali 30-kilometrową barierę z towarowych wagonów kolejowych. „Car pociąg” powstał jako przeszkoda dla ukraińskich sił zbrojnych.
„Car pociąg” składa się z ponad 2100 wagonów towarowych, tworząc 30-kilometrowy pociąg. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w lipcu 2023 r. Jak zauważono w raporcie Instytutu Studiów nad Wojną (ISW), Rosjanie mogli zmontować „car pociąg” również z innych powodów, nie tylko w celu obrony przed potencjalnymi atakami ukraińskimi.
Specjaliści z ukraińskiego kanału DeepState, zwracają uwagę, że „car pociąg”, to „konstrukcja, której skuteczność jest trudna do oceny”. Zakłada się, że do tego celu wykorzystano skradzione ukraińskie mienie kolejowe. Ich zdaniem najprawdopodobniej powstała jako przeszkoda dla ukraińskich sił zbrojnych. Eksperci zaznaczają, że można ją uznać za odrębną linię obrony, ponieważ „niezwykle trudno jest zniszczyć 30-kilometrową masę metalu, a przemieszczenie sprzętu przez taką przeszkodę bez przebicia się przez korytarz jest niemożliwe”.
Linia kolejowa między Ołeniwką a Wołnowachą znajduje się około sześciu kilometrów od linii frontu, która według szacunków ISW biegnie na południowy wschód od Nowomichajliwki w jej najbliższym punkcie, i znajduje się na odcinku linii frontu, który był stosunkowo nieaktywny, gdy siły rosyjskie rozpoczęły budowę pociągu. Eksperci przypominają, że siły rosyjskie odniosły ostatnio niewielkie korzyści terytorialne na tym obszarze.