Strona główna » Wiadomości » Punktualność pociągów rośnie? Wyniki w II kwartale 2024 r.

Punktualność pociągów rośnie? Wyniki w II kwartale 2024 r.

Redakcja
Fot. PKP Intercity

W II kwartale na tory wyjechało ponad pół miliona pociągów pasażerskich, z czego blisko 470 tys. było uznanych za punktualne. Wskaźnik punktualności wyniósł 93%. To wynik o ponad 0,4 punktu procentowego lepszy niż w I kwartale 2024 r. W porównaniu z II kwartałem 2023 r. punktualność wzrosła o blisko 1,9 punktu procentowego. W przewozach towarowych liczba uruchomionych pociągów wyniosła 100,8 tys. Do stacji końcowej punktualnie dotarło 53,7% z nich.

II kwartał 2024 r. to po raz kolejny lepszy wynik punktualności zarówno pasażerskiej, jak i towarowej. Na infrastrukturze trwają intensywne prace, dlatego lepsze wyniki punktualności są zjawiskiem bardzo pozytywnym. Widoczny jest zwłaszcza wzrost wyników punktualności przewoźników obsługujących aglomerację warszawską. Stolica jest największym generatorem ruchu kolejowego i zapewnienie tu lepszej punktualności to ważny cel – komentuje wyniki punktualności w II kwartale dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Przewozy pasażerskie

W poszczególnych miesiącach II kwartału 2024 r. najwyższy wskaźnik punktualności odnotowano w kwietniu, kiedy to wyniósł 94,2%. W maju wyniósł on 93,2%, zaś w czerwcu 91,6%.

W II kwartale, wśród przewoźników, którzy realizują codzienne rozkładowe przejazdy, najlepszy wynik odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa z wynikiem 99,7%. Najniższą punktualność miał przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity (80,6%).

Za największy czas trwania opóźnień pociągów odpowiadały przyczyny przypisane do kodów:

  • 64-2 naprawa lub wymiana taboru na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 157,1 tys. min (w tym 412 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min);
  • 83-8 wyładowania atmosferyczne − 90,5 tys. min (w tym 354 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min);
  • 71-1 opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 66,6 tys. min (w tym 213 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min);
  • 64-1 WCJ − wydłużony czas przejazdu – 51,7 tys. min (tylko 1 przypadek opóźnienia o długości trwania powyżej 60 minut);
  • 50-4 lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) –48,7 tys. minut, z czego najdłuższe trwało 45 minut.

W II kwartale 2024 r. ponad 404 przypadki opóźnień trwały więcej niż 120 minut.

Na punktualność pociągów wpływ ma wiele czynników, m. in. realizacja prac na infrastrukturze kolejowej i związane z tym zmiany w rozkładach jazdy, przygotowanie i serwis taboru pozostającego w dyspozycji przewoźników, czy zasady związane z prowadzeniem ruchu kolejowego i regulacje systemowe. Te działania i zasady da się zaplanować, lecz poza wszelką kontrolą pozostają siły natury i wypadki. Jeśli wystąpią, należy podejmować szybkie działania i zapewnić dobry przepływ informacji w sytuacjach kryzysowych.

Do poprawy punktualności może przyczynić się wiele inicjatyw. W kwietniu Prezes UTK wydał stanowisko, w którym przypomniał, że obecność komisji kolejowej nie zawsze jest konieczna na miejscu zdarzenia, które polega na pominięciu wskaźnika W4, czyli przejechaniu pociągu za miejsce zatrzymania wyznaczone na końcu peronu. Często oczekiwanie na przyjazd komisji powoduje znaczne opóźnienia wielu pociągów.

Przewozy towarowe

W kwietniu punktualność w przewozach pociągów towarowych wyniosła 53,4%, natomiast w czerwcu 52,2%. Najwyższa punktualność miała miejsce w maju, kiedy wskaźnik punktualności wyniósł blisko 55%. Widoczne są duże różnice w punktualności komunikacji krajowej i międzynarodowej. Podczas gdy w przewozach krajowych wskaźnik wynosił 58,3%, w międzynarodowym wyniósł 37,2%.

 

Podobne artykuły