Strona główna » bezpieczeństwo na kolei » Prezes UTK o bezpieczeństwie

Prezes UTK o bezpieczeństwie

Artykuł sponsorowany

Redakcja

O bezpieczeństwie na kolei mówił – w czasie otwarcia XVII Konferencji Naukowo-Technicznej „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury w transporcie szynowym” INFRASZYN 2025 – dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Szef UTK wskazał na pozytywne czynniki w dziedzinie bezpieczeństwa.

W ubiegłym roku znacząco wzrosła liczba wydanych zezwoleń dla inwestycji infrastrukturalnych i pojazdów. Czyli infrastruktura jest modernizowana i pojawia się na niej coraz więcej nowego taboru. To dobry prognostyk na przyszłość” – mówił Ignacy Góra.

W trakcie swojego wystąpienia prezes UTK skupił się na nowoczesnych sposobach zabezpieczania przejazdów kolejowo-drogowych. Przypomniał, że struktura wypadków w 2024 r. nie odbiegała znacząco od statystyk z lat poprzednich. Ponad 70% wypadków stanowiły te na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wypadki z udziałem osób nieupoważnionych na terenie kolejowym. W 2024 r. na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 174 wypadków, w których zginęło 48 osób.

Liczbę tych wypadków można zmniejszyć poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii. Prezes UTK wskazał m.in. na automatyczny monitoring przejazdów kategorii D. Szacunkowy koszt instalacji takiego monitoringu w 500 lokalizacjach to od 77 do 180 mln zł. Roczne utrzymanie tych systemów to wydatek od 3,5 do 10 mln zł. Taki monitoring automatycznie rejestruje wykroczenia, co może zdyscyplinować kierowców. By takie urządzenia mogły działać, potrzebne są zmiany w przepisach.

Technologie sprzyjające bezpieczeństwu

Inne technologie, które można zastosować, to np. systemy informujące o przeszkodzie na przejeździe – kamery, czujniki laserowe czy pętle indukcyjne. Przy odpowiednio działającym systemie maszynista z wyprzedzeniem otrzyma informację o przeszkodzie, która znajduje się w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego. Takie rozwiązania stosowane są już np. w Hiszpanii. W przyszłości istotna może być odpowiednia współpraca urządzeń zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych z samochodami autonomicznymi. Pierwsze testy zostały już przeprowadzone w Bretanii we Francji.

UTK na konferencji INFRASZYN przedstawił także informacje na temat możliwości i konieczności wdrażania ETCS Limited Supervision poza liniami TEN-T. System ten z powodzeniem funkcjonuje np. w Szwajcarii, gdzie pozwolił na rezygnację z systemów klasy B. Wprowadzenie ETCS jest istotne, ponieważ liczba zdarzeń SPAD, czyli niezatrzymania pociągu przed sygnałem „Stój”, nadal jest na nieakceptowalnym poziomie.

Podobne artykuły