W tegorocznej edycji Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbywającej się w dniach 3-5 września, uczestniczyli eksperci z różnych dziedzin, aby dyskutować o najważniejszych wyzwaniach współczesnego świata, od gospodarki przez bezpieczeństwo po transport. Tematem przewodnim tegorocznego Forum było hasło „Czas nowych liderów: razem kształtując przyszłość”.
W jednym z paneli zatytułowanym „Europejskie ramy prawne dla rozwoju transportu” uczestniczył Prezes Zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski. Dyskusja skupiła się na polskich osiągnięciach w dziedzinie transportu i możliwościach ich wykorzystania jako wzorców podczas nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Podczas panelu omówiono kluczowe ramy prawne UE, które kształtują rozwój transportu w krajach członkowskich, a także skupiono się na przepisach mających na celu zrównoważony rozwój sektora transportowego, poprawę jego efektywności, a także zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności.
Darmowa komunikacja degraduje system transportowy?
Prezes Malinowski w trakcie panelu wypowiedział się na temat darmowej komunikacji, która od lat funkcjonuje w wielu miastach Polski i stwierdził, że degraduje ona system transportowy.
Janusz Malinowski podkreślił, że w kontekście rozwoju transportu kluczowe jest, aby fundusze były przeznaczane przede wszystkim na infrastrukturę, a nie na przewoźnika. Jego wypowiedź sugerowała, że długoterminowy rozwój sektora transportowego opiera się na solidnych podstawach infrastrukturalnych, które mogą przyciągnąć więcej przewoźników oraz poprawić jakość usług w całym kraju.
Przypominamy, że zgodnie z podpisanymi do tej pory umowami i deklaracjami PKP Intercity otrzyma od Skarbu Państwa kwotę prawie 30 mld złotych w okresie 2021-2030.
Zmiana podejścia do strategii taborowej
Jednym z obszarów służących rozwojowi jest zmiana podejścia do strategii taborowej. PKP Intercity chce ją ukierunkować na tabor, który generuje niższe koszty eksploatacyjne. Dlatego w najbliższym czasie kolejowy przewoźnik będzie inwestował w tabor zespołowy i w elektryczne zespoły trakcyjne.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jesienią czekają PKP Intercity dwa duże postepowania przetargowe na pociągi piętrowe i na pociągi szybkie, z prędkością powyżej 250 km/h.