Przewozy towarowe Wiadomości
Partnerzy działu

Przewozy towarowe

Przewozy towarowe · aktualności · statystyki · PKP Cargo· przewoźnicy. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: Przewozy towarowe.

Prezes PKP CARGO podczas „Forum Kolejowego-1435/1520”: „Jedną z inicjatyw strategicznych jest rozwój przewozów intermodalnych”

Prezes PKP CARGO podczas „Forum Kolejowego-1435/1520”: „Jedną z inicjatyw strategicznych jest rozwój przewozów intermodalnych” fot. PKP CARGO

W siedzibie PKP S.A. w Warszawie odbyło się dzisiaj „Forum Kolejowe- 1435/1520”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego oraz PKP S.A.

Podczas wydarzenia swoje referaty wygłosili m.in. Mirosław Antonowicz, członek Zarządu PKP S.A., Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP PLK S.A. i Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP CARGO S.A., który szczególną uwagę poświęcił wadze krajowego systemu wsparcia logistycznego i przeładunkom na granicy wschodniej.

W moim odczuciu element granicy składa się na całość systemu logistycznego. Granica UE, różnych systemów, też bowiem wpływa na system wsparcia logistycznego, na który składają się różne kanały logistyczne. Podstawową działalnością, specjalizacją, którą PKP CARGO chce mieć w najbliższych latach, to są przewozy intermodalne, multimodalne, co jest zapisane w naszej strategii. Jedną z inicjatyw strategicznych jest rozwój przewozów intermodalnych- mówił podczas swojego wystąpienia Czesław Warsewicz.

Prezes PKP CARGO przypomniał, że na system wsparcia logistycznego składa się zarówno kanał kolejowy, drogowy, morski, jak i lotniczy.

Mówimy dzisiaj również o CPK. I w tym zakresie wydaje mi się, że obecny rząd patrzy na tę sprawę w sposób kompleksowy mówiąc o tym, że system wsparcia logistycznego to nie tylko są poszczególne jego elementy, ale że on może funkcjonować w układzie kompleksowym, spójnym i zarządzanym w sposób zorganizowany- dodał Warsewicz.

Spójny system

Zdaniem prezesa Warsewicza przewozy intermodalne mogą znacząco wpłynąć na zbudowanie właściwego systemu wsparcia logistycznego. Bo chociaż PKP CARGO może być efektywnym operatorem logistycznym, to jednak bez odpowiednich narzędzi nie będzie w stanie realizować tak dynamicznych wzrostów, które są korzystne dla spółki, ale też i dla kraju.

W przewozach intermodalnych, jeżeli chodzi o granicę, 90 procent ładunków, które przepływają między Azją a Europą, przechodzi przez Małaszewicze. I w tym zakresie to jest kluczowy terminal przeładunkowy na naszej wschodniej granicy UE, ale też jest on częścią całego systemu wsparcia logistycznego- podkreślił Warsewicz.

Prezes dodał, że w Polsce mamy prawie trzy razy mniej terminali przeładunkowych na 100 km torów w odróżnieniu od państw europejskich. Zaznaczył także, że jednym z wyzwań jest to, że 75 procent ładunków przejeżdża tranzytem przez Polskę.

Przepływanie tych ładunków przez Polskę powoduje również wpływy do budżetu państwa. Szacunki mówią o 10 – 11 mld, że takie kwoty mogłyby być w polskim budżecie. To swego rodzaju element patriotyzmu gospodarczego. W roku 2018 w obu kierunkach przejechało ok. 6300 pociągów, to o 70 procent więcej niż rok wcześniej. Dynamika zwiększania przywozów jest bardzo duża- zauważył prezes Warsewicz.

Dodał, że PKP CARGO przekształca się w operatora logistycznego, by świadczyć kompleksową usługę różnymi rodzajami transportu, w zależności od tego co klient oczekuje.

Z roku na rok notujemy zwiększone przewozy ładunków. Patrząc na to z punktu widzenia możliwości efektywności większego przeładunku dostosowujemy też naszą strukturę. Mowa tu chociażby o integracji terminali- mamy ich 27- i powoływaniu nowych. Jesteśmy w tej chwili zaangażowani w rozmowy z PKP PLK na temat zwiększenia ładunku – przynajmniej 3- 4 – krotnego- który mógłby przypływać przez granicę wschodnią- skwitował Czesław Warsewicz.