Strona główna » Wiadomości » Poszły iskry na torach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy

Poszły iskry na torach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy

Krzysztof Losz
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Cichsza jazda pociągów jest rezultatem szlifowania szyn. Widać to po efektach prac w ostatnich miesiącach, gdy specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy. Dzięki tym pracom pociągi, które osiągają prędkość nawet do 200 km/h, jeżdżą znacznie ciszej, co ogranicza oddziaływanie kolei na otoczenie.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe szlifowały tory na trasie z Trójmiasta do Bydgoszczy przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) oraz do Warszawy (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). Na torach pracowała specjalna maszyna Speno. To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić im odpowiedni kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów.

Speno bada powierzchnię szyny, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry. Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących jest bardzo precyzyjny -z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.

Jesienią ubiegłego roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew – Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru. Pracował także na 85-kilometrowej trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów. Dzięki realizacji zakończonych w lutym br. prac, pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h. Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej. Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

 

Podobne artykuły