POLREGIO S.A. negocjowało z PKP Polskie Linie Kolejowa S.A. obniżenie opłat za dostęp do odcinka linii kolejowej nr 30 Łuków – Parczew Kolejowa w rocznym rozkładzie jazdy 2024/2025. W zamian za obniżenie stawek przewoźnik uruchomi na tym odcinku nowe połączenia. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał pozytywną opinię o prowadzonych negocjacjach.
POLREGIO wynegocjowało obniżenie opłat na linii kolejowej nr 30 Łuków – Parczew Kolejowa. Obniżenie opłat za dostęp do infrastruktury umożliwi organizatorowi przewozów – w tym przypadku Marszałkowi Województwa Lubelskiego – poprawę oferty przewozowej. Porozumienie, które zakłada wzrost liczby stałych połączeń na trasie Łuków – Parczew, jest więc korzystne zarówno dla samych pasażerów, jak i rozwoju kolei w tym regionie. Propozycja POLREGIO wpisuje się w oczekiwania podróżnych. Nowa oferta na linii nr 30 skierowana będzie głównie do lokalnej społeczności i umożliwi dogodny dojazd mieszkańcom powiatów łukowskiego i radzyńskiego do stolicy województwa. Takie rozwiązanie powinno przyczynić się do częstszego wykorzystywania kolei przez mieszkańców województwa lubelskiego.
Negocjacje z zarządcą
Zarządca infrastruktury i aplikant mogą, pod nadzorem Prezesa UTK, prowadzić negocjacje w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W przypadku zgłoszenia takich negocjacji, Prezes UTK jest uprawniony do wyrażenia opinii na ich temat. To już drugie porozumienie wypracowane przez przewoźnika i zarządcę. Oba przypadki dotyczą województwa lubelskiego (o poprzednim porozumieniu pisaliśmy na naszej stronie internetowej).
Wykorzystanie mechanizmów, które przewiduje ustawa o transporcie kolejowym – w tym przypadku negocjacji opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej – pomaga ograniczyć zjawisko wykluczenia transportowego oraz poprawić parametry jakościowe oferty przewozowej. Same negocjacje mogą być bardzo korzystnym instrumentem. Nie mogą jednak prowadzić do naruszenia przepisów ustawy, które dotyczą udostępniania infrastruktury kolejowej i opłat za korzystanie z tej infrastruktury. Nie mogą również dyskryminować pozostałych przewoźników kolejowych.
Prezes UTK zachęca aplikantów do korzystania z możliwości odbycia negocjacji, a także aktywnie poszukuje możliwości zastosowania obniżek na innych liniach kolejowych. Było to przedmiotem listopadowej dyskusji członków Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej, który działa przy Prezesie UTK. Zespół rozważał możliwość opracowania katalogu tras o niewielkim stopniu wykorzystania zdolności przepustowej, na których PKP PLK mogłaby oferować zniżki w opłacie za dostęp do infrastruktury.