Strona główna » Wiadomości » Polregio kupi nowoczesne pociągi

Polregio kupi nowoczesne pociągi

Redakcja
Fot. Polregio

Świętokrzyski oddział Polregio otrzyma cztery nowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Przewoźnik kupi bowiem cztery pociągi, które będą kursować w województwie świętokrzyskim. Polregio otrzyma na ten zakup unijne dofinansowanie.

 

Wartość projektu wynosi ponad 117 mln zł netto, a wysokość unijnego wsparcia sięgnie 47,2 mln zł.

Starania o unijne dofinansowanie na zakup elektrycznych i ekologicznych pojazdów dla regionu świętokrzyskiego Polregio rozpoczęło w listopadzie 2024 roku. Zarząd Województwa Świętokrzyskiego rozpatrzył pozytywnie wniosek spółki o wsparcie inwestycji taborowej z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027”.

Świadomość konieczności wymiany wysłużonego taboru towarzyszy nam od pierwszych dni pracy w Polregio. Uzyskanie unijnego dofinansowania na zakup pojazdów dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny sukces. Czeka nas jeszcze wybór wykonawcy dla tego zamówienia oraz oczekiwanie na dostawę, jednak pierwszy krok w dobrą stronę został już zrobiony. Potrzeby Polregio są znacznie większe, działamy więc dalej – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio.

Szef przewoźnika zaznacza, że spółka potrzebuje więcej zakupów taborowych.

 

Rozmawiamy z rządem o mechanizmie wsparcia kolei regionalnej, przygotowujemy się do starań o dofinansowanie m.in. z programu FEnIKS, pod uwagę bierzemy też rynek wtórny. Wymiana taboru to warunek rozwoju POLREGIO – stwierdza prezes Pietrzykowski.

Dostawa pierwszych dwóch pojazdów dla Świętokrzyskiego Zakładu Polregio nastąpi do końca 2027 roku, a pozostałych do końca 2028 roku. Projekt zakupu taboru władze samorządowe umieściły w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030.

Trasy dla EZT-ów

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne obsłużą ruch regionalny w województwie świętokrzyskim. Pojazdy pojawią się na ważnych trasach, takich jak Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój i Kielce – Sędziszów. Ponadto przewiozą pasażerów w połączeniach z Kielc do Ostrowca Świętokrzyskiego i Włoszczowej Północ, a także z Sandomierza do Skarżyska i Ostrowca. Oraz ze Skarżyska-Kamiennej do Ostrowca Świętokrzyskiego.

Każdy z nowych składów pomieści co najmniej 150 pasażerów, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Jednoprzestrzenne pojazdy producent wyposaży w klimatyzację oraz monitoring, a pasażerowie zyskają dostęp do gniazdek elektrycznych i ładowarek USB.

Nowe pociągi mają jeździć z prędkością do 160 km/h. We wszystkich pojazdach będzie możliwe zastosowanie trakcji wielokrotnej, czyli łączenia dwóch, a nawet trzech pociągów. Składy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu – urządzeń do kontroli ruchu kolejowego i zapewnienia bezpieczeństwa.

 

Podobne artykuły