Podkarpacie otrzyma dotację na zakup pociągów do obsługi Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Umowę w tej sprawie podpisali: Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego. Całkowita wartość inwestycji wyniesie ponad 287 milionów złotych, w tym 117 milionów złotych pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Podkarpackie kupi za te pieniądze 10 pociągów, w tym osiem elektrycznych i dwa spalinowe, które będą obsługiwać połączenia w relacjach: Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk, Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (ta linia jest planowana do wybudowania) oraz Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.
– Zadaniem projektu jest taki rozwój infrastruktury kolejowej w województwie podkarpackim, który zwiększy dostępność regionalnych ośrodków miejskich dla wszystkich mieszkańców Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz jednocześnie przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko – zwracał uwagę dyrektor Przemysław Gorgol.
Tabor i infrastruktura
Marszałek Władysław Ortyl dodał, że drugą częścią projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest budowa i modernizacja linii kolejowych wraz z infrastrukturą przystankową w Rzeszowie i okolicach, co ma pochłonąć 300 mln zł.
Na znaczenie podkarpackiego projektu wskazywał Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju. – Polska, zamiast po prostu wydawać fundusze unijne, chce je mądrze inwestować. Trasy, na których pojawią się nowe pociągi, liczą około 160 kilometrów tylko w jedną stronę. To podobna odległość, jaka dzieli Rzeszów od Krakowa, Lublina, Kielc, a nawet Lwowa. Zatem to dowód, że nowe możliwości, które otrzymuje Podkarpacie dzięki inwestycji, mają szanse zmienić życie wielu mieszkańców regionu i ułatwić im dostęp do produktów, usług czy ofert, które dotąd były dla nich trudno osiągalne – zauważył Witold Słowik.
Marszałek Ortyl nie krył, że ten projekt to jeden z priorytetów samorządu Podkarpacia.
– Rozwój podkarpackiej kolei jest dla nas priorytetem. Mieszkańcy Podkarpacia chcą szybko i komfortowo podróżować pociągami. Olbrzymie przedsięwzięcie czyli Podmiejska Kolej Aglomeracyjna wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki temu projektowi podróżowanie pociągiem do Rzeszowa będzie konkurencją dla jazdy samochodem. Dzisiejsze podpisy to jeden z elementów tego projektu, który naprawdę zrewolucjonizuje podróżowanie koleją. Prawie 290 milionów złotych to tylko część tej poważnej inwestycji – stwierdził marszałek Ortyl. – Myślimy również o podobnych działaniach odleglejszych częściach Podkarpacia, w szczególności o Bieszczadach, by tam również mieszkańcy, ale także turyści mogli bez przeszkód podróżować koleją – powiedział Władysław Ortyl.
Nowy tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto samorząd zadba o budowę zaplecza technicznego do obsługi pociągów, które powstawanie na stacji Rzeszów Staroniwa.
Połączenia w ramach PKA na Podkarpaciu będą obsługiwać pociągi POLREGIO. Przewozy Regionalne odpowiadają bowiem w tym województwie za lokalny transport kolejowy.