Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Podkarpacie buduje swoją kolej aglomeracyjną

Podkarpacie buduje swoją kolej aglomeracyjną Fot. CUPT

Podkarpacie otrzyma dotację na zakup pociągów do obsługi Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. 

Umowę w tej sprawie podpisali: Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego. Całkowita wartość inwestycji wyniesie ponad 287 milionów złotych, w tym 117 milionów złotych pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Podkarpackie kupi za te pieniądze 10 pociągów, w tym osiem elektrycznych i dwa spalinowe, które będą obsługiwać połączenia w relacjach: Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk, Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (ta linia jest planowana do wybudowania) oraz Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.

– Zadaniem projektu jest taki rozwój infrastruktury kolejowej w województwie podkarpackim, który zwiększy dostępność regionalnych ośrodków miejskich dla wszystkich mieszkańców Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz jednocześnie przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko zwracał uwagę dyrektor Przemysław Gorgol.

Tabor i infrastruktura

Marszałek Władysław Ortyl dodał, że drugą częścią projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest budowa i modernizacja linii kolejowych wraz z infrastrukturą przystankową w Rzeszowie i okolicach, co ma pochłonąć 300 mln zł.

Na znaczenie podkarpackiego projektu wskazywał Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju. Polska, zamiast po prostu wydawać fundusze unijne, chce je mądrze inwestować. Trasy, na których pojawią się nowe pociągi, liczą około 160 kilometrów tylko w jedną stronę. To podobna odległość, jaka dzieli Rzeszów od Krakowa, Lublina, Kielc, a nawet Lwowa. Zatem to dowód, że nowe możliwości, które otrzymuje Podkarpacie dzięki inwestycji, mają szanse zmienić życie wielu mieszkańców regionu i ułatwić im dostęp do produktów, usług czy ofert, które dotąd były dla nich trudno osiągalne – zauważył Witold Słowik.

Marszałek Ortyl nie krył, że ten projekt to jeden z priorytetów samorządu Podkarpacia.

Rozwój podkarpackiej kolei jest dla nas priorytetem. Mieszkańcy Podkarpacia chcą szybko i komfortowo podróżować pociągami. Olbrzymie przedsięwzięcie czyli Podmiejska Kolej Aglomeracyjna wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki temu projektowi podróżowanie pociągiem do Rzeszowa będzie konkurencją dla jazdy samochodem. Dzisiejsze podpisy to jeden z elementów tego projektu, który naprawdę zrewolucjonizuje podróżowanie koleją. Prawie 290 milionów złotych to tylko część tej poważnej inwestycji – stwierdził marszałek Ortyl. – Myślimy również o podobnych działaniach odleglejszych częściach Podkarpacia, w szczególności o Bieszczadach, by tam również mieszkańcy, ale także turyści mogli bez przeszkód podróżować koleją – powiedział Władysław Ortyl.

Nowy tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto samorząd zadba o budowę zaplecza technicznego do obsługi pociągów, które powstawanie na stacji Rzeszów Staroniwa.

Połączenia w ramach PKA na Podkarpaciu będą obsługiwać pociągi POLREGIO. Przewozy Regionalne odpowiadają bowiem w tym województwie za lokalny transport kolejowy.