Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Po Niemczech z jednym biletem?

Po Niemczech z jednym biletem?

Redakcja
Fot. Deutsche Bahn

Rząd federalny Niemiec osiągnął konsensus z landami w kwestii przyszłości popularnego Deutschlandticket, biletu oferującego nieograniczony dostęp do transportu regionalnego i lokalnego, której cena wynosi 49 euro miesięcznie. Ten innowacyjny program, wprowadzony w maju 2023 roku jako długoterminowa kontynuacja trzymiesięcznego biletu za 9 euro z lata 2022, stanął przed niepewnością dotyczącą jego finansowania.

Jak podaje portal railjournal.com, po spotkaniu z premierami landów 6 listopada, kanclerz Olaf Scholz potwierdził, że zarówno rząd federalny, jak władze landów, zobowiązały się do przekazania po 1,5 miliarda euro na wspieranie programu w 2024 roku. Ponadto, niewykorzystane środki z roku 2023, które osiągają sumę 700 milionów euro, zostaną przeznaczone na kolejny rok.
Jednakże, w umowie nie uwzględniono mechanizmu na wypadek dodatkowych potrzeb finansowych, co rodzi obawy o adekwatność rekompensat dla operatorów transportowych. Prognozy Niemieckiego Stowarzyszenia Firm Transportowych (VDV) wskazują na potencjalny deficyt w finansowaniu sięgający 400 milionów euro.
W odpowiedzi na niepewność dotyczącą długoterminowego wsparcia, rządy federalny i landowe deklarują chęć ustalenia dalszych kroków w kwestii finansowania, w tym możliwości podniesienia cen biletów. Tymczasem, publiczność i eksperci wyrażają zaniepokojenie, że niepewność może podważyć poparcie dla Deutschlandticket, nie wykluczając przyszłych podwyżek cen.
Prezes VDV, Ingo Wortmann, podkreśla wagę jasnej wizji na przyszłość biletu, która zapewni jego długoterminowy sukces. Z kolei federalny minister transportu, Volker Wissing, przyjął porozumienie z zadowoleniem, określając Deutschlandticket jako „wielki sukces” i wzywając do opracowania długoterminowej strategii jego rozwoju.

Debata nad przyszłością biletu Deutschlandticket wciąż się toczy, a wytyczne na rok 2024 stanowią pierwszy krok w kierunku stabilizacji i ewolucji tego ambitnego projektu transportowego w Niemczech.

 

Podobne artykuły