Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

PLK wybrały wykonawcę bajpasu kartuskiego. Dwa lata na wykonanie inwestycji wartej 100 mln zł

PLK wybrały wykonawcę bajpasu kartuskiego. Dwa lata na wykonanie inwestycji wartej 100 mln zł Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę tzw. bajpasu kartuskiego. Inwestycja zapewni dojazd koleją z Kartuz i okolic do stolicy województwa podczas modernizacji linii nr 201. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych, wygodnych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Nowe, dogodne połączenie kolejowe z Gdańskiem będzie gotowe do końca 2022 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały konsorcjum firm PHU Rajbud Sp. z o.o. oraz Torhamer Sp. z o.o. Sp.k. na wykonawcę dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł netto. Po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają kolejowe połączenia w województwie pomorskim, a wybór wykonawcy bajpasu kartuskiego jest kolejnym krokiem w tym kierunku – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Realizacja dokumentacji projektowej, a następnie prac budowlanych, przewidziana jest w okresie styczeń 2021 – listopad 2022 r.

Do stolicy województwa z wygodnych peronów

PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie, co obecnie. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie tej trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.



Kongres590