Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » PKP PLK chcą poprawić dostępność przejścia granicznego Terespol – Brześć

PKP PLK chcą poprawić dostępność przejścia granicznego Terespol – Brześć

Redakcja
Fot. T4B

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie studium wykonalności dla projektu: „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol – Brześć”.

Przedmiot zamówienia obejmuje usługi opracowania dwóch odrębnych studiów wykonalności dla: etapu 1 czyli rozbudowy układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol oraz etapu 2 czyli budowy nowego mostu na rzece Bug wraz z włączeniem do układu torowego o prześwicie 1520 mm i 1435 mm stacji Terespol.

Zakres etapu 1 obejmuje linię kolejową nr 60 Kobylany – Terespol. Jest to linia pierwszorzędna, jednotorowa, niezelektryfikowana, szerokotorowa o prześwicie 1520 mm, od km 205,108 do km 209,050 w zakresie infrastruktury torowej. Prace w zakresie branży automatyki, energetyki, teletechniki będą natomiast prowadzone od km 204,085 do km 209,232, wraz z leżącymi na niej posterunkami: st. Kobylany, st. Terespol.

Zakres etapu 2 obejmuje natomiast linie kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol, na odcinku Terespol – granica państwa. Jest to linia magistralna, jednotorowa, zelektryfikowana, od km 209,990 do km 211,657. Zakres obejmuje także linię kolejową nr 60 Kobylany – Terespol (SZ), czyli wspomnianą linię pierwszorzędną, jednotorową, niezelektryfikowaną, szerokotorową o prześwicie 1520 mm, od km 209,050 do km 211,657 (granica państwa).

W ramach zamówienie przewidziane zostało także prawo opcji, polegające na opracowaniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz materiałów niezbędnych do uzyskania ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: bez potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub postanowienia stwierdzającego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (dodatkowe wyjaśnienia, analizy, opracowania składane w odpowiedzi na wezwanie organów, tłumaczenie przysięgłe dokumentacji środowiskowej, ewentualne odwołanie od decyzji) dla etapu 2.

Oferty w przetargu można składać do 31 maja 2021 roku. Jedyne kryterium wyboru stanowi cena.

Maksymalny czas na wykonanie zadania to 33 miesiące.

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2022-2025. Jak informował w kwietniu br. Bartosz Grodecki, Podsekretarz Stanu w MSWiA obecnie trwają rozmowy ze stroną białoruską w sprawie budowy nowego mostu kolejowego dwutorowego na rzece granicznej Bug, po północnej stronie istniejącego mostu (z jednym torem o szerokości 1520 mm oraz z drugim zelektryfikowanym torem w splocie 1520/1435 mm), na odcinku kolejowym Terespol-Park Bug-Brześć.

Przejście Terespol – Brześć stanowi ważny punkt na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Konieczne jest zatem zwiększenie jego przepustowości, zwłaszcza, że docelowo ma obsługiwać nawet 55 składów na dobę. Warto również przypomnieć, że Białorusini również chcą rozwijać infrastrukturę przygraniczną, na przejściach Bruzgi – Kuźnica oraz Świsłocz Siemianówka.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x