PKP Intercity rozważa, aby jeszcze w I półroczu 2022 roku uruchomić dodatkową parę pociągów EIP relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa. Przewoźnik po zakończeniu modernizacji LK nr 274 ma rozważyć przedłużenie połączeń EIP do Jeleniej Góry.
Jeszcze w I półroczu 2022 roku PKP Intercity ma rozważyć ewentualne uruchomienie dodatkowej pary pociągów EIP na trasie z Warszawy do Wrocławia. Obecnie na tej trasie kursuje tylko jedna para połączeń EIP. Jak przypomina Ministerstwo Infrastruktury, pociągi kategorii EIP realizują połączenia komercyjne i łącząca Ministra Infrastruktury i PKP Intercity umowa o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich. Pociągi kategorii EIP uruchamiane są na zasadach komercyjnych przez PKP Intercity, czyli na własne ryzyko handlowe – bez dofinansowania ze środków budżetu państwa
Dlatego też wszelkie decyzje dot. połączeń obsługiwanych składami Pendolino są podejmowane autonomicznie przez przewoźnika.
Połączenia Wrocławia ze stolicą Polski
Jak informuje Ministerstwo obecnie połączenia pomiędzy Warszawą a Wrocławiem realizowane są następującymi trasami:
- przez Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę, Sieradz, Kalisz, Ostrów Wlkp., Twardogórę lub Krotoszyn i Milicz oraz Oleśnicę (stacja Oleśnica Rataje);
- przez Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Radomsko, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, Lubliniec,
Opole, Brzeg, Oławę.
Połączenia tymi dwiema trasami realizowane są naprzemiennie co około cztery godziny, co pozwala uzyskać sumaryczną częstotliwość pociągów między Warszawą a Wrocławiem mniej więcej co dwie godziny. Jednocześnie zatrzymując się na ww. stacjach, pociągi pospieszne zapewniają dojazd mieszkańcom tych miejscowości zarówno w stronę Warszawy, jak i Wrocławia – tłumaczy Wiceminister Andrzej Bittel.
Dodatkowo, w dni wolne od pracy, pasażerowie mają do dyspozycji jedną parę pociągów objętą umową PSC relacji Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna trasą przez Opoczno Płd., Włoszczowę Płn., Częstochowę Stradom, Opole Gł., Brzeg, Wrocław Gł., Jaworzynę Śl., Wałbrzych Miasto i Jelenią Górę, prowadzących również wagony komunikacji bezpośredniej do Kudowy Zdroju.
Co z Pendolino do Jeleniej Góry?
PKP Intercity ma powrócić do rozważenia wznowienia kursów Pendolino na trasie Warszawa – Jelenia Góra. Ale warunkiem jest najpierw zakończenie prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 274.
W odniesieniu do pytania dotyczącego wznowienia kursowania pociągu EIP na trasie Warszawa – Jelenia Góra – Warszawa Spółka powróci do rozważenia wznowienia kursowania przedmiotowego pociągów po zakończeniu prac remontowych na linii kolejowej numer 274 oraz po wnikliwej analizie wpływu pandemii związanej z COVID-19 na potoki pasażerskie – tłumaczy Bittel.