Strona główna » Wiadomości » Tabor » PKP Intercity otrzymało ofertę na dostawę pociągów push-pull! Wielkie zaskoczenie

PKP Intercity otrzymało ofertę na dostawę pociągów push-pull! Wielkie zaskoczenie

Adrian Izydorek

Nastąpiło długo wyczekiwane otwarcie ofert w przetargu na zakup 38 siedmiowagonowych piętrowych składów typu push-pull.

Pod koniec września 2021 roku PKP Intercity zakończyło etap zbierania wniosków od podmiotów, które zgłosiły chęć udziały w dialogu konkurencyjnym, na dostawę 38 siedmiowagonowych piętrowych składów typu push-pull. Wtedy to zgłosiło się do postępowania 7 podmiotów, a prawdopodobnie najbardziej zaskakującym z nich okazało się konsorcjum utworzone przez dwóch krajowych konkurentów: Pesy Bydgoszcz oraz Newagu. Oprócz największych europejskich producentów taboru (takich jak Stadler, Alstom, Skoda Siemens), do dialogu konkurencyjnego zgłosiło się również chińskie CRRC.

Jednak to był etap przed-przetargowy, podczas którego wspólnie opracowywano techniczne aspekty, czego następstwem było poznane w lipcu 2022 roku specyfikacje pojazdów.

To spore zaskoczenie, ponieważ ostatecznie PKP Intercity otrzymało tylko jedną ofertę, złożoną właśnie przez konsorcjum Pesy i Newagu. Firmy zaproponowały, że wykonają zadanie za 7 824 714 650,47 zł brutto, co oznaczą że oferta mocno przewyższyła szacunki zamawiającego, ponieważ PKP Intercity wskazało, że na zakup pociągów chciałoby przeznaczyć 5 412 569 736,00 zł brutto. Warto też wskazać, że zakup ma być sfinansowany ze środków z KPO, które póki co Polsce nie zostały przekazane.

Jakie to będą pociągi?

Przypomnijmy, że zgodnie z treścią zamówienia, PKP Intercity chce kupić 38 wagonów sterowniczych, 228 wagonów środkowych (w tym 190 wagonów „UNI” oraz 38 wagonów „Combo”) oraz 45 lokomotyw wielosystemowych, przeznaczonych do prowadzenia składów. Pociągi mają być przystosowane do eksploatacji przy prędkości co najmniej 200 km/h.

W pociągu ma być co najmniej 650 miejsc siedzących, składającego się z: pięciu wagonów środkowych „UNI”, jednego wagonu środkowego „COMBO” i jednego wagonu sterowniczego „CAB”. W 1. klasie nie będzie foteli ustawionych bokiem do kierunku jazdy, natomiast w drugiej klasie takie miejsca mają się nie wliczać do liczby stałych miejsc siedzących. Miejsca siedzące uchylne także nie będą wliczane do liczby stałych miejsc siedzących.

Strefa ciszy i automaty

Wagon sterowniczy będzie miejscem dla pasażerów z biletami na pierwszą klasę. Jeden z pokładów w wagonie sterowniczym będzie wydzielony jako strefa ciszy. Takie rozwiązanie PKP Intercity zastosowało w Pendolino, a od niedawna również w Dartach i Flirtach. W wagonie sterowniczym przewidziano miejsce również na montaż automatu z ciepłymi napojami.

W wagonach środkowych „Uni” (będzie ich 5 w składzie) przewidziano miejsce dla pasażerów drugiej klasy. W wagonach „Uni” znajdzie się minimum dwa miejsca na rowery, które zlokalizowane będą bezpośrednio przy strefie wejścia wraz z dedykowanymi miejscami siedzącymi.

W wagonie środkowym „Combo” znajdzie się przedział konduktorski, miejsce dla osób z niepełnosprawnością, przestrzeń gastronomiczna z dwiema maszynami vendingowymi (na ciepłe i zimne napoje oraz na przekąski) oraz strefą dla opiekunów z dziećmi. W składach push-pull zabraknie natomiast wagonu restauracyjnego, bądź też wagonu bistro.

Zobacz więcej: Do push-pulli będą podczepiane klasyczne wagony restauracyjne? PKP Intercity nie wyklucza takiej opcji

Homologacja na Czechy

Tak jak zapowiadał Wiceminister Andrzej Bittel, pociągi mają być homologowane na Czechy. Lokomotywy będą obsługiwać systemy zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC.

Według treści SWZ, pociągi mają być wyposażone w SDP – System Diagnostyki Pokładowej, w części pasażerskiej w SIP – System Informacji Pasażerskiej (w tym system multimedialny), system monitoringu, Wi-FI oraz system przeciwpożarowy.

Utrzymanie pojazdów

Podmiot, który wygra przetarg i zajmie się dostawą pociągów, będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie, przy którym 50% personelu będą to pracownicy PKP Intercity. Wykonawca zamówienia zobowiązany będzie do świadczenia usług utrzymaniowych począwszy od dnia protokolarnego odbioru końcowego dostawy pierwszej lokomotywy do momentu wykonania pierwszej naprawy w poziomie utrzymania P4 ostatniej lokomotywy, włączenie z wykonaniem czynności utrzymaniowych na poziomie P4 wraz z udzieleniem gwarancji na wykonanie P4 dla każdej z lokomotyw. Wykonawca zobowiązany będzie także do świadczenia usług serwisu gwarancyjnego lokomotyw, wagonów sterowniczych i wagonów środkowych.

Lokomotywy

Oczywiście cały pojazd ma być eksploatowany na torze 1435mm. Skrajna kinematyczna wg TSI LOC&PAS i normy PN-EN 15273. Będą to czteroosiowe lokomotywy o układzie Bo’Bo’. Żywotność pojazdów ma być szacowana na co najmniej 30 lat. Minimalny przebieg dla przeglądu P1 ma być nie mniejszy niż 25 tys. km. Do czasu wykonania naprawy P4 ma to być nie mniej niż 72 miesiące i nie mniej niż 1,2 mln km.

PKP Intercity opisuje, że lokomotywy powinny umożliwiać jazdę w trakcji wielokrotnej w liczbie dwóch czynnych pojazdów sprzęgniętych ze sobą. W pojazdach mają być zamontowane systemy pokładowe ETCS poziomów L1 i L2.

Wnętrze

Jak czytamy w SWZ, komfort i lokalizacja siedzeń ma być zgodna z kartą UIC 567. Siedzenia dla pasażerów mają być w standardzie dalekobieżnym z zachowaniem ergonomicznego kształtu. Pokrycia tapicerskie, siedziska, oparcia mają być wykonane w formie tapicerko-pokrowców, z użyciem tkanin dekoracyjnych: płaskich dla klasy 1 oraz płaskiej lub welurowej dla klasy 2.

Pokrycia tapicerskie zagłówka oraz podłokietnika mają być wykonane z ekoskóry dla klasy 1 oraz z tkaniny płaskiej lub welurowej dla klasy 2.

Nad siedzeniami ma się znaleźć przestrzeń na torby, o preferowanym wymiarze 55 x 40 x 20 cm. Dodatkowo przy każdym siedzeniu ma znaleźć się stolik odchylany, siatka lub schowek na gazety, wieszak na ubranie, podnóżek, gniazdko elektryczne, wyświetlacz systemu rezerwacji miejsc (spotkamy taki w pojeździe Dart od Pesy), oznaczenie liczbowe numerów miejsc wraz z oznaczeniem w alfabecie Braille’a, indywidualne oświetlenie, śmietniczek.

PKP Intercity będzie czekać na oferty do 12 września 2022 roku. Termin dostawy wszystkich pojazdów przewiduje się na koniec maja 2026 roku. Dostawy pierwszych pojazdów w postaci 3 lokomotyw, 2 wagonów sterowniczych i 12 wagonów środkowych przewiduje się w terminie do 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Kryteria wyboru

Gdyby wpłynęło kilka ofert, byłyby oceniane według poniższych kryteriów:

  1. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, Zamawiający kierować się będzie następującymi kryteriami:
    Cena – waga 73 punkty, w tym:
    – wartość dostawy wszystkich Pojazdów – waga 60 punktów;
    – stawka za świadczenie usług utrzymania za 1 km przebiegu Lokomotywy – waga 13 punktów;
  2. okres gwarancji ogólnej Lokomotyw / Wagonów w zakresie ram wózków oraz konstrukcji pudła i ostoi Pojazdu – waga 5 punktów;
  3. maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w przebiegu rocznym lokomotyw – waga 5 punktów;
  4. współczynnik gotowości Lokomotyw – waga 5 punktów;
  5. współczynnik niezawodności Lokomotyw – waga 5 punktów;
  6. wskaźnik ilości stałych miejsc siedzących na metr bieżący całkowitej długości składu siedmiowagonowego – waga 5 punktów;
  7. prędkość maksymalna – waga 2 punkty.

Jednakże, biorąc pod uwagę fakt, że wpłynęła tylko jedna oferta; całe postępowanie będzie się w tym momencie opierać na tym, czy PKP Intercity zdecyduje się dołożyć 2,4 mld zł brutto i podpisać umowę z Newagiem i Pesą.

Podobne artykuły