PKP CARGO, największy operator kolejowego transportu towarowego w Polsce, LG Cargo, firma transportowa należąca do największej grupy kolejowej w republikach nadbałtyckich – Kolei Litewskich (Lietuvos Gelezinkeliai), oraz operator transportu intermodalnego – CargoBeamer, połączyły siły w celu poprowadzenia pilotażowego pociągu z naczepami.
14 maja 2020 r. pociąg z 25 naczepami przybył do terminalu Šeštokai, nieopodal granicy polsko-litewskiej, po dwudniowej podróży z terminalu intermodalnego Kaldenkirchen, zlokalizowanego w pobliżu granicy Niemiec z Holandią. Był to pierwszy w historii transport naczep pociągiem towarowym na trasie Niemcy – Polska – Litwa. Rola PKP CARGO polegała na zabezpieczeniu operacyjnej części przedsięwzięcia, czyli poprowadzeniu pociągu na całej trasie między Niemcami a Litwą.
Podczas pilotażowego przewozu dostarczono naczepy ośmiu firm transportowych i logistycznych – Girteka, Vlantana, Hoptransa, A. Gricius’s, DSV, Arcese, Solotransa i Nokvera. Naczepy załadowano na specjalne wagony kolejowe dostarczone przez CargoBeamer, które poprzez europejską magistralę Rail Baltica dotarły do Šeštokai. Na terenie litewskiego terminalu naczepy ponownie połączono z ciężarówkami, aby przejechały „ostatnią milę” do miejsca rozładunku.
Przełom na rynku frachtu
Ten historyczny pilotażowy transport naczep na wagonach symbolizuje główny punkt zwrotny na rynku transportu towarowego, gdzie synergia między różnymi rodzajami transportu gwarantuje szybki i niezawodny przewóz towarów dla wszystkich uczestników łańcucha logistycznego. Jednak największym osiągnięciem takiego transportu jest przyjazność dla środowiska i ograniczenie negatywnego wpływu ciężkich pojazdów na środowisko. Mamy nadzieję, że nowa praktyka wzmocni zalety każdego z rodzajów transportu – ekonomia i przyjazność dla środowiska transportu kolejowego w przewozach dalekobieżnych oraz elastyczność transportu drogowego przy dostarczaniu ładunków „od drzwi do drzwi” – powiedział Egidijus Lazauskas, prezes LG Cargo.
Pilotaż ten ma dla nas duże znaczenie, gdyż pozwoli przetestować nowe możliwości przewozu ładunków z Litwy przez Polskę do Europy Zachodniej i w kierunku odwrotnym. Ta relacja jest zdominowana w tej chwili przez transport samochodowy, a my chcemy tę niekorzystną dla kolei strukturę zmienić. Dlatego wspólnie z naszymi partnerami pracujemy nad przygotowaniem konkurencyjnej oferty przewozowej – stwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO. – Oprócz tego, że jest to projekt biznesowy, to efektem naszego działania jest również ochrona środowiska. Kolej jest bardziej ekologiczna od transportu samochodowego, gdyż emituje o wiele mniej szkodliwych gazów do atmosfery i Unia Europejska oczekuje, iż państwa członkowskie dołożą starań, żeby stopniowo zwiększać udział kolei w przewozach ładunków. Ponadto, pociągi zapewniają bezpieczniejszy transport towarów w porównaniu do samochodów ciężarowych, gdyż wskaźnik wypadków na kolei jest wielokrotnie niższy niż na drogach – dodał prezes Warsewicz.
CargoBeamer był zainteresowany połączeniem między Litwą a regionem Ren-Rurha w Niemczech od pierwszej wizyty w Kownie dziesięć lat temu. To ekscytująca okazja, a dzięki doskonałej współpracy z kolejami litewskimi możemy zobaczyć, jak ta początkowa wizja się teraz urzeczywistnia. Litwa jest hubem dla wielu dużych graczy logistycznych i widzimy przyszły rynek zrównoważonego transportu kolejowego przyczep samochodowych z Europy Środkowej do krajów bałtyckich. Liczymy na rozwój tego biznesu wraz z kolejami litewskimi – powiedział z kolei Hans-Jürgen Weidemann, prezes CargoBeamer.
100 ton mniej CO2
Pilotażowa trasa Kaldenkirchen – Poznań – Warszawa – Šeštokai liczy w dwie strony około 3000 kilometrów i zostanie nią przewiezionych w obu kierunkach łącznie 45 naczep.
Szacuje się, że pomoże to w zmniejszeniu emisji CO2 do środowiska nawet o 100 ton w porównaniu z przewozem naczep osobno ciężarówkami. Dla porównania 100 ton odpowiada objętości 25 balonów na ogrzane powietrze.
Transport kolejowy naczep na duże odległości jest wspierany przez Unię Europejską, ponieważ ma on mniejszy wpływ na środowisko i zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Jest to również korzystne dla firm logistycznych i transportu drogowego, ponieważ oszczędza paliwo i zasoby ludzkie. Ponadto przekraczanie granic między krajami jest łatwiejsze i szybsze, co pozwala uniknąć długich przestojów i ewentualnych opóźnień w odprawie celnej.
Komisja Europejska dąży do tego, aby do 2030 roku 30 proc. towarów przewożonych na odległość przekraczającą 300 kilometrów było obsługiwanych przez transport kolejowy lub wodny, a do 2050 roku wskaźnik ten powinien przekroczyć 50 proc.