Przewozy towarowe Wiadomości
Partnerzy działu

Przewozy towarowe

Przewozy towarowe · aktualności · statystyki · PKP Cargo· przewoźnicy. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: Przewozy towarowe.

PKP CARGO International – od przewoźnika bocznicowego do operatora intermodalnego

PKP CARGO International – od przewoźnika bocznicowego do operatora intermodalnego fot. PKP CARGO

Na konferencji PKP CARGO podsumowującej rok 2019 nie zabrakło również informacji na temat spółki PKP CARGO International.

Obecnie w 1/3 działalność przewozowa PKP CARGO International to działalność intermodalna. Wcześniej był to przewoźnik bocznicowy, wożący węgiel z jednej kopalni. Teraz zmienił się profil jego działalności – powiedział Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz.

Jak wskazał PKP CARGO International skutecznie dywersyfikuje źródła przychodów, jednocześnie dbając o rentowność kontraktów. Warsewicz podkreślił, że wyniki finansowe netto są w tym przypadku znacząco lepsze. Ze straty 70 mln zł w roku 2018 udało się wypracować zysk 16 mln zł w 2019 roku. Te pozytywne procesy w przypadku PKP CARGO International będą kontynuowane również w tym roku – zapewnił Czesław Warsewicz.

Wskazany zysk został osiągnięty mimo spadku pracy przewozowej o 10,4%. Na ten negatywny trend wpływ miało m.in. obniżenie produkcji i spadek zapotrzebowania na paliwa stałe w Czechach, a także na produkty chemiczne i motoryzacyjne.

Warto jednak zaznaczyć, że PKP CARGO International uruchomiło nowe relacje w przewozach węgla (Węgry – Polska). Pozyskano również nowych klientów dla przewozów intermodalnych, co sprawiło, że już 1/3 usług realizowanych przez spółkę to właśnie usługi z tego segmentu. W roku 2019 osiągnięte zostały wyższe przewozy dla operatorów logistycznych na osi Północ-Południe. PKP CARGO International cały czas poszukuje nowych partnerów w tym obszarze.

Szczegółowo praca przewozowa PKP CARGO International w 2019 roku kształtowała się następująco (dane w mld tkm): paliwa stałe – 0,51; przewozy intermodalne – 0,47; paliwa płynne – 0,18; produkty chemiczne – 0,10; drewno i płody rolne – 0,04 oraz pozostałe – 0,18.

Na uwagę zasługuje znaczny wzrost (o 94,9%) EBITDA. W 2018 roku było to 63 mln zł, podczas gdy w 2019 roku już 122 mln zł.

Prezes Czesław Warsewicz przypomniał również o rozpoczęciu rebrandingu AWT na PKP CARGO International. Zmiany są widoczne chociażby wizualnie na taborze przewoźnika. To jedno z istotniejszych zadań podejmowanych przez całą Grupę PKP CARGO w 2019 roku w obszarze marketingu i CRS.