Strona główna » Wiadomości » Tabor » Piętrowe pociągi push-pull PKP Intercity mają być homologowane na Czechy

Piętrowe pociągi push-pull PKP Intercity mają być homologowane na Czechy

Redakcja
Mat. PKP Intercity

PKP Intercity przedstawiając swoją strategię zakupową do 2030 roku zapowiedziało zakup 38 siedmiowagonowych piętrowych składów typu push-pull. Jak się okazuje, niewykluczone jest, aby pojazdy te miały homologację na Czechy.

Wraz z końcem września 2021 roku PKP Intercity zakończyło etap zbierania wniosków od podmiotów, które zgłosiły chęć udziały w dialogu konkurencyjnym, na dostawę 38 siedmiowagonowych piętrowych składów typu push-pull. Wtedy to zgłosiło się do postępowania 7 podmiotów, a prawdopodobnie najbardziej zaskakującym z nich okazało się konsorcjum utworzone przez dwóch krajowych konkurentów: Pesy Bydgoszcz oraz Newagu. Oprócz europejskich producentów taboru, do dialogu konkurencyjnego zgłosiło się również chińskie CRRC – lista zainteresowanych podmiotów dostępna tutaj.

PKP Intercity w planach ma zakup łącznie 38 piętrowych składów push-pull wraz  45 lokomotywami do ich obsługi.

Składy piętrowe typu push-pull, których zakup ma zostać sfinansowany ze środków KPO, będą wykorzystywane do realizacji połączeń w ramach świadczenia usług publicznych – poinformował Wiceminister Andrzej Bittel.

Push-pulle będą mogły przewieźć większą liczbę podróżnych, zatrzymując się na przystankach z krótszymi peronami. Początkowo mówiono o uruchomieniu pociągów na trasie Łódź – Warszawa, gdzie jeszcze przed pandemią wyznaczano składy o długości maksymalnej na jaką pozwalały długości peronów.

Mimo to, zwłaszcza w odniesieniu do kursów obsługiwanych przez elektryczne zespoły trakcyjne, poziom oferowanej obsługi, tj. przepełnienia był powodem niezadowolenia ze strony pasażerów – stwierdził Bittel.

Teraz zostało to bardziej określone, że planowane jest, aby piętrowe pociągi jeździły z Warszawy w kierunku:  Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy.

Ponadto przewidujemy zwiększenie puli miejsc na ciągu o rosnącej frekwencji, tj. Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole – Wrocław uruchamiając tam również pojemne składy piętrowe – poinformował Wiceminister Bittel.

Na wymienionych trasach prowadzi przewozy także przewoźnik Koleje Mazowieckie, jednak według Wiceministra w krótszych relacjach i z dużą liczbą zatrzymań na stacjach i przystankach pośrednich. Postoje pociągów PKP Intercity mają się z nimi pokrywać w niewielkiej liczbie lokalizacji.

Należy tu zaznaczyć, że oferta PKP IC różni się – w zakresie grupy docelowej czy sposobu korzystania z usług – od oferty przewoźnika regionalnego, dlatego też pociągi PKP IC nie będą stanowiły konkurencji dla przewoźnika Koleje Mazowieckie, a będą się uzupełniały, aby uzyskać efekt synergii we wspólnym rozwoju połączeń – dodał.

Homologacja na Czechy

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że zaakceptowało przedstawione przez PKP Intercity założenia dotyczące obsługi linii komunikacyjnych wysokopojemnymi składami piętrowymi, w tym możliwość obsługi sezonowych połączeń Polski z Republiką Czeską realizowanych poprzez wykorzystanie składów typu push-pull w okresie zwiększonego popytu na przewozy turystyczne w relacjach z/do Republiki Czeskiej, przy obniżonym poziomie ruchu około-aglomeracyjnego w podstawowych połączeniach wskazanych powyżej. To oznacza, że, gdy zostanie ogłoszony przetarg na dostawę nowych jednostek, powinna się tam znaleźć specyfikacja dot. uzyskania przez producenta homologacji na terytorium Czech.

Podobne artykuły