8 grudnia 2024 r. w Terminalu Promowym w Świnoujściu obsłużono pierwszy pociąg intermodalny z naczepami. Pilotażowy transport, realizowany przez Freightliner PL, to wynik udanych listopadowych testów.
Kolejowy przewoźnik Freightliner PL rozpoczął pilotażowe przewozy na trasie ze Śląska, przez Świnoujście, do szwedzkich portów w Ystad lub Trelleborgu, skąd towary trafiają dalej do Göteborga i Sztokholmu. Dzięki temu rozwiązaniu, ciężarówki zostają zastąpione transportem kolejowym, co pozwala na znaczną redukcję emisji CO2 – nawet o 76%.
Wprowadzenie intermodalu w Świnoujściu to nie tylko ekologiczne, ale także ekonomiczne i społeczne korzyści. Transport w jednej, zamkniętej naczepie, bez konieczności przeładunku, daje klientom większą kontrolę dzięki zintegrowanemu systemowi monitoringu.
Dotychczas w terminalu w Świnoujściu obsługiwane było 0,5 mln ciężarówek rocznie. Teraz, dzięki przeniesieniu transportu na tory, odciążone zostaną drogi, co zmniejszy uciążliwość dla mieszkańców miast i wsi. Regularne przewozy mają ruszyć już na początku 2025 roku.