Wracamy jeszcze do tegorocznych targów TRAKO. Duże zainteresowanie wzbudziła w ich trackie PGE Energetyka Kolejowa, gdyż zaprezentowała rozwiązania wspierające transformację energetyczną kolei. jest to bowiem jedne z kluczowych elementów, które kształtują rozwój transportu szynowego. Tak pasażerskiego, jak i towarowego.
PGE Energetyka Kolejowa pokazała zieloną kolej uczestnikom TRAKO. Spółka aktywnie uczestniczyła w debatach i rozmowach o przyszłości kolei w Polsce. Wręczyła też przewoźnikom Certyfikaty Zielonej Energii oraz zorganizowała Mistrzostwa Maszynistów w Ecodrivingu. System SENSUM, z którego korzystali zawodnicy podczas przejazdów, otrzymał dwie prestiżowe nagrody. PGE Energetyka Kolejowa podpisała również list intencyjny z PESA Bydgoszcz dotyczący rozwoju infrastruktury wodorowej dla kolei.
Targi TRAKO są największym wydarzeniem branży kolejowej w Europie Środkowo-Wschodniej. To przestrzeń, w której uczestnicy i wystawcy nie tylko prezentują innowacje w dziedzinie transportu szynowego, ale również wymieniają doświadczenia i wspólnie pracują nad rozwiązaniami, mającymi realny wpływ na rozwój kolei w Polsce. PGE Energetyka Kolejowa była partnerem bieżącej edycji imprezy.
Nagrody dla SENSUM
Jednym z kluczowych punktów prezentacji PGE Energetyka Kolejowa był nowoczesny system do ecodrivingu na kolei – SENSUM, który wspiera maszynistów w ekonomicznym i świadomym prowadzeniu pociągów. System analizuje dane w czasie rzeczywistym. I rekomenduje styl jazdy pozwalający na ograniczenie zużycia energii, poprawę punktualności oraz redukcję emisji CO2.
Podczas targów eksperci z branży podwójnie docenili system SENSUM. W konkursie organizowanym przez Radę Programową TRAKO, PGE Energetyka Kolejowa otrzymała za ten projekt Nagrodę im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii systemy informatyczne i telematyczne. Nagrodę tradycyjnie otrzymują autorzy najbardziej innowacyjnych rozwiązań technicznych stosowane w kolejnictwie.
SENSUM zostało też wyróżnione w konkursie im. prof. Czesława Jaworskiego, organizowanym przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP. Kapituła doceniła firmy za ich wybitne osiągnięcia w stosowaniu nowych technologii i urządzeń trakcji elektrycznej.
Mistrzostwa maszynistów
Podczas TRAKO na stoisku SENSUM, odbyły się Mistrzostwa Maszynistów w Ecodrivingu. Wzięło w nich udział 22 zawodników reprezentujących 11 przewoźników pasażerskich. Walczyli oni o tytuł Mistrza i Wicemistrza Maszynistów w Ecodrivingu. Na finalny wynik składały się parametry przejazdów związane z efektywnością energetyczną, punktualnością i bezpieczeństwem. Zwycięzcą został Damian Kusak ze spółki Koleje Mazowieckie, natomiast drugie miejsce zajął Daniel Rutecki ze spółki Szybka Kolej Miejska w Warszawie.
Swoich sił w ekonomicznej jeździe pociągiem na symulatorach wyposażonych w SENSUM spróbowali także uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy 26 września uczestniczyli w Dniu Kariery i Edukacji. Uczniowie, studenci i absolwenci szkół zapoznali się z bogatą ofertą pracy i staży w PGE Energetyka Kolejowa oraz porozmawiać z ekspertami o możliwościach kariery w branży kolejowej.
Emocji w Strefie SENSUM nie zabrakło także w pozostałe dni – do Konkursu w Ecodrivingu Kolejowym, otwartego tym razem dla wszystkich uczestników targów, licznie przystępowali pasjonaci kolei i miłośnicy nowych technologii. Wizyta na stoisku była także okazją do dyskusji na temat innowacji stosowanych na kolei, ich wpływie na środowisko i komfort pasażerów.
Rozwój technologii i nowoczesnej kolei
TRAKO to również miejsce, gdzie podejmowane są konkretne działania biznesowe, które przekładają się na rozwój technologiczny i wspierają transformację energetyczną polskiej kolei.
PGE Energetyka Kolejowa podpisała umowę z PKP SKM Trójmiasto na przeprowadzenie testów systemu SENSUM w warunkach rzeczywistych. System, który z powodzeniem działa już w Kolejach Mazowieckich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wspiera maszynistów w ekonomicznym prowadzeniu pojazdów i przyczynia się do realnych oszczędności energetycznych.
Ważne wydarzenie dotyczy rozwijania na kolei napędu wodorowego. PGE Energetyka Kolejowa oraz PESA Bydgoszcz podpisały list intencyjny dotyczący rozwoju infrastruktury wodorowej dla kolei. Współpraca ma na celu promocję zielonego wodoru jako alternatywnego, zeroemisyjnego paliwa dla pojazdów szynowych poruszających się po liniach niezelektryfikowanych.
Partnerzy zadeklarowali wspólne działania na rzecz budowy sieci punktów tankowania wodoru oraz rozwoju technologii napędów wodorowych. Jak podkreślono podczas wydarzenia, wodór może stać się kluczowym elementem transformacji energetycznej kolei, a inwestycje w tym obszarze wymagają silnych partnerstw, na czym finalnie zyskają przewoźnicy.
Oba projekty wpisują się w działania PGE Energetyka Kolejowa, których celem jest wspieranie innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz rozwoju efektywnej energetycznie i ekologicznej kolei.
Zielone certyfikaty
PGE Energetyka Kolejowa pokazała zieloną kolej. Dlatego w ramach programu Zielona Kolej®, PGE Energetyka Kolejowa wręczyła Certyfikaty Zielonej Energii 15 przewoźnikom pasażerskim i towarowym. Zasilają oni swoje pociągi energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Certyfikaty są potwierdzeniem realnego zaangażowania tych firm w transformację energetyczną.
Spółka była również organizatorem debaty „Kolej na energię – jak budować efektywność i konkurencyjność polskiej kolei”, która zgromadziła przedstawicieli przewoźników oraz ekspertów branżowych, m.in. ze spółek PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, DB Cargo czy Metrans Rail.
Dyskusja koncentrowała się na wyzwaniach związanych ze zmianami cen i źródeł energii, rosnącym znaczeniem efektywności kosztowej oraz konieczności pełnej dekarbonizacji kolei. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że kolej – choć już dziś jest bardziej ekologiczna niż transport drogowy – musi w pełni oprzeć się na zielonej energii, by sprostać oczekiwaniom społecznym i regulacyjnym.