Stadler zaprezentował najnowszy pociąg FLIRT elektryczny zespół trakcyjny (EMU) dla Kolei Serbskich na wydarzeniu Rail Business Days 2024 w Ostrawie, Czechy. Ta coroczna międzynarodowa wystawa i konferencja skupia się na przemyśle kolejowym, infrastrukturze i logistyce.
Stadler wystawił na torach wydarzenia najnowszy pociąg FLIRT wyprodukowany dla Kolei Serbskich. 18 zamówionych pojazdów będzie obsługiwanych na trasach w całej Serbii, poprawiając transport regionalny i prezentując nowoczesną technologię.
Pod koniec 2021 roku Koleje Serbskie (Srbija Voz) i Stadler podpisały umowę na dostawę 18 innowacyjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT do obsługi tras regionalnych w całej Serbii. To trzecie zamówienie Stadlera dla Kolei Serbskich, po pierwszym zamówieniu 21 pociągów FLIRT w 2014 roku i drugim na trzy floty szybkich pociągów KISS w 2015 roku.
Zarówno pojazdy FLIRT, jak i KISS cieszyły się uznaniem wśród pasażerów ze względu na komfort i niezawodność. Najnowsze zamówienie uzupełni istniejącą flotę pojazdów Stadlera eksploatowanych przez Koleje Serbskie. Pojazdy zostały zaprojektowane przez inżynierów z biura projektowego Stadlera w Pradze, a umowa jest realizowana w zakładzie Stadlera w Siedlcach, Polska.
Osiem z zamówionych 18 pojazdów zostało już dostarczonych do Serbii. Pierwsze dwa zespoły przechodzą obecnie próbne eksploatacje na infrastrukturze kolejowej w Serbii. Proces ten obejmuje przejazdy obserwowane z pasażerami (30 dni lub 15 000 km). Po pozytywnym zakończeniu prób, pojazdy zostaną oficjalnie przekazane przewoźnikowi. Zakończenie całego zamówienia planowane jest na koniec kwietnia 2025 roku.
Elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla Serbii charakteryzuje się lekką aluminiową konstrukcją, spełniającą normy TSI i zderzeniowe (EN 15227) oraz osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Projekt pojazdu kładzie nacisk na niskie zużycie energii i łatwość obsługi.
Został wykonany z materiałów przyjaznych dla środowiska, w tym farb na bazie wody i chłodziwa HVAC. Jednopoziomowy pociąg ma przestronne strefy wejściowe, umożliwiające łatwe wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności, z wózkami, rowerami czy wózkami dziecięcymi.
Pojazd jest wyposażony w klimatyzację, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, a także systemy informacyjne wizualne i dźwiękowe. Posiada nowoczesne toalety oraz platformę ułatwiającą wsiadanie osobom z niepełnosprawnościami.
Dla poprawy bezpieczeństwa i ochrony pasażerów, możliwy jest bezpośredni kontakt z maszynistą za pomocą interkomu. Pojazdy składają się z czterech jednostek, które mają długość 80,7 m, mogą pomieścić do 473 pasażerów i mają 244 miejsca siedzące.
Dostępna jest strefa dla pasażerów pierwszej klasy z wygodnymi siedzeniami oraz strefy dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Pojazd posiada duże półki na bagaż.

Fot. Stadler