Poróżni korzystają już z pierwszych efektów prac na „Wiedence”. Są nowe perony i tory na linii od Zawiercia do Częstochowy. Teraz prace wkraczają w kolejny etap. Specjalna maszyna PUN szybko i dokładnie układa nowy tor.
Efektem inwestycji na „Wiedence” będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o ok. 10 minut. W tym kierunku postępują prace. Od listopada pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z Zawiercia do Myszkowa. Na tym odcinku podróżni korzystają z wygodnego peronu na stacji Myszków oraz nowych peronów na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jest przejście podziemne. Nowym torem poruszają się też pociągi między Porajem a Częstochową. Między stacjami są wygodne perony w Korwinowie i Częstochowie Raków. Ponadto w Częstochowie Raków remontowane jest przejście podziemne i zostaną zamontowane windy.
Maszyna, która szykuje dobre podróże
Wymienia tory i podkłady, jest przy tym szybka i precyzyjna. Maszyna PUN (czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej) pracuje na modernizowanej „Wiedence”. Mechanizacja znacznie przyspiesza prace m.in. na odcinku Myszków – Poraj. PUN ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. Dzięki zastosowaniu najnowszej techniki robót, skraca się znacznie czas prac, z około trzech miesięcy do zaledwie ośmiu dni. W ten sposób zostanie ułożonych 14 kilometrów nowych torów.
Prace obejmą także przebudowę peronów na przystankach Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin oraz na stacji Poraj. Perony będą wyższe, antypoślizgowe, wyposażone w nowe wiaty, ławki, galoty informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Bezpieczeństwo zwiększy monitoring. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwo dostaną się na perony dzięki pochylniom. PLK budują też nową nastawnię w stacji Poraj, nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Statystyka
W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”, wymienionych zostanie 88 km torów i sieci trakcyjnej. Zrewitalizowane będą 34 obiekty inżynieryjne, w tym 20 mostów i 2 wiadukty. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo–drogowych. Pociągi pojadą szybciej – prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h.
Wartość zadania wynosi 380 mln zł. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2020 roku.