Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Nowe rozjazdy na stacji Czechowice-Dziedzice [ZDJĘCIA]

Nowe rozjazdy na stacji Czechowice-Dziedzice [ZDJĘCIA]

Redakcja
Fot. PKP PLK

Rozjazdy w stacji Czechowice-Dziedzice będą montowane wprost z platform, dzięki transportowi urządzeń „w blokach”. Nowoczesne rozwiązania stosowane są na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Inwestycja za 1,4 mld zł poprawia warunki podróży i przewozu towarów, jest dofinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. Przebudowa układu torowego zwiększa możliwości i rolę kolei w systemie transportu województwa, kraju i na trasach międzynarodowych. Nowe urządzenia sterowania, w tym 119 rozjazdów, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Prace realizowane są w ramach inwestycji PLK na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg.

Transport blokowy

Dwa ponad czterdziestometrowe rozjazdy są montowane na stacji w pierwszym tygodniu sierpnia. To kolejne nowe urządzenia zabudowywane w torach, które przywieziono „w blokach”. W ten sposób zapewniany jest transport kluczowych rozjazdów.

Transport blokowy to przewóz rozjazdów na specjalnych platformach umożliwiających załadunek, przewóz i rozładunek tych urządzeń bez konieczności demontażu. Takie rozwiązanie sprawia, że rozjazd w pełni zachowuje parametry, ważne m.in. dla bezpiecznego i sprawnego przejazdu pociągów. Rozjazd jest zabezpieczony przed ewentualnymi odkształceniami i uszkodzeniami podczas transportu. „Tradycyjny” przewóz rozjazdów wymaga demontażu u producenta, dostawa odbywa się w częściach i wymaga ponownego złożeni rozjazdu na placu budowy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie przygotowywały wykonawców do zmiany sposobu dostaw rozjazdów na blokową. Takie rozwiązania są teraz standardem. Chcemy, aby rozjazdy zachowywały najwyższą jakość, gdyż jest to ważne dla bezpieczeństwa, ale także pozwala na dłuższy okres eksploatacji, mniejsze nakłady utrzymaniowe – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wielobranżowy projekt na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg obejmuje także kompleksową przebudowę torów, sieci trakcyjnej. Istotnie poprawiają się warunki dla podróżnych. Pasażerowie pociągów już mogą korzystać z nowego peronu w Zabrzegu.

Liczby inwestycji:

  • 47 km torów
  • 56 km sieci trakcyjnej
  • 119 rozjazdów
  • 1 stacja Czechowice-Dziedzice i 2 przystanki Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg
  • 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty
  • 3 przejazdy kolejowo-drogowe
  • 1 Lokalne Centrum Sterowania na stacji Czechowice–Dziedzice

Czasowe zmiany w komunikacji

Zakres prac przy rozjazdach i układzie torowym wymaga zmian w komunikacji. Zmiany maksymalnie ograniczono. Przy współpracy z przewoźnikami ustalono, że tylko w godzinach nocnych za 4 pociągi PKP Intercity oraz 4 pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa z 5 na 6 sierpnia. Szczegóły są dostępne na stronach przewoźników oraz na Portalu Pasażera.

Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Fot. PKP PLK

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności

0
Would love your thoughts, please comment.x