Strona główna » Wiadomości » Nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu, aż 9 dla RegioJet

Nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu, aż 9 dla RegioJet

Redakcja
Fot. Zdopravy.cz

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w październiku i listopadzie tego roku wydał 16 nowych decyzji w sprawie otwartego dostępu: 9 dla RegioJet, 3 dla SKPL Cargo oraz po jednej dla przewoźników PKP Intercity, Kolei Wielkopolskich, Leo Express i Flixtrain. Dla żadnej trasy nie wpłynął wniosek o badanie równowagi ekonomicznej, co zdecydowanie wpłynęło na czas postępowań.

RegioJet

13 czerwca tego roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło 7 wniosków RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskich połączeń komercyjnych na trasie krajowej Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów. W każdym wniosku była inna proponowana godzina kursowania. Prezes UTK wydał 7 decyzji, w których przyznał RegioJet otwarty dostęp na tej trasie.

Przewoźnik może uruchomić nowe połączenia pasażerskie między Gdynią a Krakowem od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., czyli w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030. RegioJet planuje wykonywać połączenia codziennie i uruchomić 1 parę pociągów. Jedno postępowanie administracyjne dotyczące przyznania otwartego dostępu na tej trasie jeszcze się nie zakończyło.

RegioJet otrzymał także 2 decyzje przyznające otwarty dostęp na trasach: Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia – Kraków Płaszów oraz Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia. W obu przypadkach przewoźnik może uruchomić 1 parę pociągów na dobę codziennie, w terminie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r.

SKPL Cargo

SKPL Cargo otrzymało jedną decyzję przyznającą otwarty dostęp na trasie krajowej Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Przewoźnik może uruchomić na tej trasie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r. codziennie 17 par pociągów.

SKPL Cargo otrzymał także dwie decyzje umarzające postępowania administracyjne w całości. Dotyczyły one tras Jelenia Góra – Karpacz – Jelenia Góra oraz Kobierzyce – Piława Górna – Kobierzyce. Prezes UTK stwierdził, że aktualnie nie jest możliwe wydanie przez organ regulacyjny decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na tej trasie. Przebiega ona przez linie kolejowe, które nie zostały udostępnione do eksploatacji.

PKP Intercity

Prezes UTK przyznał PKP Intercity otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia – Hrebenne (gr.) – Warszawa Wschodnia od 7 października 2024 r. do 9 grudnia 2028 r.

PKP Intercity przekazało informację, że pociąg będzie niedostępny w komunikacji krajowej (sprzedaży krajowej). Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów przewoźnika na stacjach:

  • w relacji Warszawa Wschodnia – Hrebenne (gr.): Warszawa Wschodnia, Lublin Główny, Hrebenne i Hrebenne (gr.) (przystanki tylko do wejścia – nie dotyczy pasażerów, którzy korzystają z usługi w relacji międzynarodowej);
  • w relacji powrotnej Hrebenne (gr.) – Warszawa Wschodnia: Hrebenne (gr.), Hrebenne, Lublin Główny i Warszawa Wschodnia (przystanki tylko do wyjścia – nie dotyczy pasażerów, którzy korzystają z usługi w relacji międzynarodowej).

Koleje Wielkopolskie

Prezes UTK prowadził postępowanie administracyjne w sprawie wydania na rzecz Kolei Wielkopolskich decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny od 28 czerwca 2025 r. do 2 września 2029 r. Koleje Wielkopolskie wycofały ten wniosek 17 lipca 2024 r. Dlatego Prezes UTK umorzył to postępowanie administracyjne w całości.

Leo Express

Prezes UTK przyznał Leo Express otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r. Leo Express na podstawie tej decyzji może uruchomić codziennie 5 par pociągów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny.

Flixtrain

Prezes UTK przyznał Flixtrain otwarty dostęp od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r. dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie międzynarodowej Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof – Warszawa Wschodnia w zakresie odcinka, który przebiega przez terytorium naszego kraju. Niemiecki przewoźnik może uruchomić codziennie 2 pary pociągów.

Prezes UTK, zgodnie z wnioskiem Flixtrain, dopuścił zatrzymywanie się pociągów na następujących stacjach:

  • w relacji Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Poznań Główny (przystanki tylko do wejścia – nie dotyczy pasażerów, którzy korzystają z usługi w relacji międzynarodowej);
  • w relacji Berlin Hauptbahnhof – Warszawa Wschodnia: Poznań Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia (przystanki tylko do wyjścia – nie dotyczy pasażerów, którzy korzystają z usługi w relacji międzynarodowej).

W latach 2020-2024 Prezes UTK wydał 75 decyzji przyznających otwarty dostęp i 2 decyzje przyznające ograniczony dostęp dla przewoźników: Arriva RP sp. z o.o., Flixtrain GmbH, „Koleje Małopolskie” sp. z o.o., „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o. o., „PKP Intercity” S.A., Koleje Dolnośląskie S.A.,  Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Leo Express Global a.s., Leo Express s.r.o., POLREGIO S.A., PKP Cargo S.A., RegioJet a. s. i SKPL Cargo sp. z o.o.

Otwarty dostęp może być realizowany na trasach:

  • Białystok — Zielona Góra Główna — Białystok
  • Bydgoszcz Główna — Hel — Bydgoszcz Główna
  • Chabówka — Nowy Targ — Chabówka
  • Gdańsk Główny — Kołobrzeg — Gdańsk Główny
  • Gdynia Główna — Gliwice — Gdynia Główna
  • Gdynia Główna — Poznań Główny — Gdynia Główna
  • Gdynia Główna — Wrocław Główny — Gdynia Główna
  • Gdynia Główna — Zakopane — Gdynia Główna
  • Głogów — Zakopane — Głogów
  • Hel — Warszawa Zachodnia — Hel
  • Hel — Władysławowo — Hel
  • Katowice — Wrocław Główny — Katowice
  • Katowice — Zator — Katowice
  • Kołobrzeg — Przemyśl Główny — Kołobrzeg
  • Kołobrzeg — Bielsko Biała Główna — Kołobrzeg
  • Kraków Główny — Częstochowa — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Gdynia Główna — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Medyka — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Stalowa Wola Południe — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Split / Rijeka — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Zator Park Rozrywki — Kraków Główny
  • Kraków Główny — Warszawa Wschodnia — Kraków Główny
  • Kraków Płaszów — Warszawa Wschodnia — Kraków Płaszów
  • Kraków Płaszów — Gdynia Główna — Kraków Płaszów
  • Łeba — Warszawa Zachodnia — Łeba
  • Łódź Kaliska — Kraków Główny — Łódź Kaliska
  • Olsztyn Główny — Kołobrzeg — Olsztyn Główny
  • Ostrowiec Świętokrzyski — Kraków Główny — Ostrowiec Świętokrzyski
  • Poznań Główny — Gdynia Główna — Poznań Główny
  • Poznań Główny — Ustka — Poznań Główny
  • Praha hl. n. — Gdynia Główna — Praha hl. n.
  • Praha hl. n. — Przemyśl Główny — Praha hl. n.
  • Praha hl. n. — Wrocław Główny — Praha hl. n.
  • Praha hl.n. — Kraków Główny — Praha hl.n.
  • Przemyśl Główny — Hannover Hbf. — Przemyśl Główny
  • Przemyśl Główny — Medyka (granica państwa) — Mościska II (Мостиська ІІ) — Medyka (granica państwa) — Przemyśl Główny
  • Sanok — Krościenko (gr.) — Sanok
  • Świdnica Miasto — Głuszyca — Świdnica Miasto
  • Warszawa Wschodnia — Jelenia Góra — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Oostende — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Berlin Hauptbahnhof — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Szklarska Poręba Górna — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Wiedeń Hbf — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Wien Hbf. / Praha hl. n. — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Wisła Głębce — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Zielona Góra Główna — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Kraków Główny — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Świnoujście — Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia — Hrebenne (gr.) — Warszawa Wschodnia (w ramach wykonywanego połączenia na trasie międzynarodowej Warszawa Wschodnia — Rawa Ruska — Warszawa Wschodnia)
  • Warszawa Wschodnia — Hrebenne (gr.) — Warszawa Wschodnia (w ramach wykonywanego połączenia na trasie międzynarodowej Warszawa Wschodnia — Rawa Ruska / Lwów — Warszawa Wschodnia)
  • Warszawa Zachodnia — Gdynia Główna — Warszawa Zachodnia
  • Warszawa Zachodnia — Ustka — Warszawa Zachodnia
  • Wrocław Główny — Kołobrzeg — Wrocław Główny
  • Wrocław Główny — Świnoujście — Wrocław Główny
  • Wrocław Główny — Praha hl. n. — Wrocław Główny
  • Wrocław Główny — Tuplice — granica państwa — Wrocław Główny
  • Wrocław Główny — Węgliniec (Bielawa Dolna — granica państwa) — Wrocław Główny, w ramach połączenia międzynarodowego Wrocław Główny — Berlin Lichtenberg — Wrocław Główny
  • Wrocław Główny — Świnoujście — Wrocław Główny

Procedura otwartego dostępu

Przewoźnik kolejowy, który chce świadczyć komercyjny przewóz pasażerski na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o przyznanie otwartego dostępu na interesującej go trasie kolejowej. Prezes UTK, jako polski organ regulacyjny, wydaje decyzję, którą:

  • przyznaje otwarty dostęp,
  • przyznaje ograniczony dostęp, lub
  • odmawia przyznania otwartego dostępu.

Wszystkie wersje jawne decyzji dotyczących otwartego dostępu są publikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK.

Obecnie Prezes UTK rozpatruje 14 wniosków o przyznanie otwartego dostępu. Wersje jawne powiadomień dotyczących tras krajowych oraz międzynarodowych publikowane są na stronie internetowej UTK.

Prezes UTK kontroluje działalność przewoźników kolejowych, którzy wykonują usługę w ramach otwartego dostępu. Kontroli podlega zakres warunków wykonywania usługi, które są określone w decyzji. W przypadku rażącego naruszenia warunków określonych w decyzji lub zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie przewoźnika, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu.

 

Podobne artykuły