Jedenaście projektów zakupu taboru kolejowego otrzyma pełne dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. CUPT zaktualizowało listę konkursową w ramach jednego z konkursów Krajowego Planu Odbudowy.
Nowa lista rankingowa CUPT powstała w wyniku ponownego przeliczenia środków, jakimi dysponował CUPT. Kilku potencjalnych beneficjentów poinformowało, że wycofują się z konkursu (największe znaczenie miała rezygnacja Polregio). Takie decyzje były podjęte głównie z powodu braku funduszy lub z racji tego, że wnioskodawca nie mógł zagwarantować, że odbierze pociągi najpóźniej do końca czerwca 2026 roku. Dlatego CUPT może przyznać pełne dofinansowanie – czyli takie, o jakie występowali wnioskodawcy, do 11 projektów.
Najwięcej KM i KD
Zakwalifikowane projekty były złożone zarówno przez przewoźników, jaki urzędy marszałkowskie, które pełnią rolę organizatora regionalnego transportu kolejowego. Przy czym po weryfikacji pełne dofinansowanie otrzymają projekty Kolei Mazowieckich oraz Urzędów Marszałkowskich w Łodzi i Poznaniu. Z listy rezerwowej przywrócono natomiast zadania zgłoszone przez regiony : Małopolska, Opolskie i Zachodniopomorskie.
Pięć z 11 projektów dotyczy Mazowsza i Dolnego Śląska. Koleje Mazowieckie otrzymają dotację na trzy odrębne projekty, które dotyczą zakupu łącznie 35 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (ETZ). Całkowita wartość zakupu przekracza 1,512 mld zł, a dofinansowanie wyniesie 1,029 mld zł.
Dofinansowanie na dwa zadania otrzymają Koleje Dolnośląskie. Każde zamówienie obejmuje zakup po 10 EZT, łączny rachunek, jakie wystawią KD producenci to prawie 627 mln zł. CUPT dofinansuje inwestycje taborowe KD kwotą niespełna 334 mln zł.
Województwa z dotacjami
Nowa lista rankingowa CUPT przesądza, że dotacje na zakup pociągów trafią także do województw: łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
Pomorze jest autorem wniosku o zakup 10 EZT-ów „w celu poprawy dostępności transportowej mieszkańców województwa pomorskiego do rdzenia aglomeracji trójmiejskiej”. Całkowity koszt zakupu to niemal 363 mln zł, a dotacje przekroczy 247,8 mln zł.
Województwo łódzkie kupi 10 pociągów elektrycznych w celu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 346 mln zł, a dofinansowanie sięgnie 236,145 mln zł.
Z kolei Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wystąpił o dotację na program pt. „Poprawa mobilności przestrzennej mieszkańców Wielkopolski w publicznym transporcie zbiorowym poprzez zakup nowego taboru kolejowego”. Wartość zadania przekracza 315,4 mln zł, ale samorząd otrzyma z CUPT około 215,3 mln zł.
Region Pomorza Zachodniego ma przyznaną dotację w wysokości 178,55 mln zł na dostawę „fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym”. Urząd marszałkowski w Szczecinie zapłaci za tabor prawie 261,5 mln zł.
„Pociągi dla Opolskiego – usprawnienie transportu zbiorowego” – to tytuł zadania, które zrealizuje samorząd tego regionu. Na pociągi województwo potrzebuje blisko 213 mln zł, a większość tej kwoty – około 145,4 mln zł zapewni CUPT z funduszy KPO.
Województwo małopolskie planuje natomiast „zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do świadczenia kolejowych usług przewozowych” za blisko 580 mln zł. Wartość wsparcia, które przyznał CUPT sięga prawie 394 mln zł.
Wartość wszystkich projektów taborowych przekracza 4,2 mld zł. Wnioskodawcy mają natomiast otrzymać refundację w łącznej wysokości bliskiej 2,8 mld zł.