Pilotażowy projekt autonomicznych przejazdów Alstomu w Niemczech wchodzi w kolejną fazę. Niedługo rozpocznie się sprawdzanie systemu odpowiedzialnego za autonomiczną jazdę pociągu „w praktyce”.
Projekt badawczy pt.”Zautomatyzowane pociągi regionalne w Dolnej Saksonii, Niemcy” wchodzi w kolejną fazę. Wspólnie z Niemieckim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) oraz TU Berlin, firma Alstom opracowuje rozwiązania techniczne, które pozwolą na stopniową cyfryzację kolejowego transportu pasażerskiego w Niemczech. W ramach projektu zostaną zbadane możliwości automatyzacji w transporcie regionalnym za pośrednictwem Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).
Zautomatyzowana jazda będzie testowana na trasach w północnych Niemczech. Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) wspiera projekt badawczy dotyczący automatyzacji Alstomu. Projekt jednak wchodzi w życie dzięki Ministerstwu Gospodarki Dolnej Saksonii, które udzieliło niezbędnego dofinansowania kwotą 5,5 mln euro. Dodatkowo Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) wspiera projekt i udostępnia do testów dwa pociągi.
Dwie fazy projektu
W pierwszej fazie projektu opracowywane są nowe systemy informatyczne do jazdy bez maszynisty. Obejmuje to rozpoznawanie sygnałów, które zapewni zdolność do zauważania i interpretowania wskaźników przez maszynę. Ponadto pociąg musi być w stanie rozpoznawać przeszkody. W przypadku awarii pociąg będzie sterowany zdalnie lub prowadzony przez obsługę pociągu.
W drugiej, nadchodzącej fazie zautomatyzowana jazda musi odbyć się w „żywym laboratorium”. Nowe systemy zostaną zainstalowane w dwóch zespołach trakcyjnych LNVG wstępnie wyposażonych w ETCS i przetestowane podczas eksploatacji. Wnioski z rozwoju systemu i eksploatacji autonomicznego pociągu pomogą przygotować się do późniejszego zatwierdzenia w pełni zautomatyzowanych pociągów i dalszej automatyzacji transportu regionalnego.
Doświadczenie Alstomu ma pomóc osiągnąć zeroemisyjność
W ramach projektu zostanie ustalone, czy istniejące ramy prawne dotyczące automatycznej obsługi pociągów (ATO) mogą zostać dostosowane. Następnie nastąpi faza testów praktycznych i jej wyniki będą niezbędne do potwierdzenia, czy system będzie spełniał normy bezpieczeństwa.
Jednym z powodów wsparcia projektu, które podkreślił Minister transportu Dolnej Saksonii dr Bernd Althusmann, to ekologiczność tego rozwiązania:
Przyszłość transportu kolejowego jest neutralna dla klimatu i cyfrowa – wiemy o tym bardzo dobrze, zwłaszcza w Dolnej Saksonii. Po tym, jak od 2018 roku używamy tu już pierwszych na świecie bezemisyjnych pociągów wodorowych, teraz testujemy, jak możemy osiągnąć jeszcze wyższą jakość w transporcie lokalnym dzięki autonomicznie jeżdżącym pociągom.
Michael Kellner, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Ochrony Klimatu, podkreśla, że rozwiązania z Dolnej Saksonii będą przenoszone na resztę kraju, m.in. z powodów ekonomicznych:
Automatyzacja kolei, zwłaszcza transportu regionalnego, stwarza wiele możliwości. Spadające koszty operacyjne ułatwiają operatorom regionalnym wejście na rynek lub rozszerzenie zakresu usług. Trasy, które stały się nierentowne, można zautomatyzować i ponownie zacząć je eksploatować z zyskiem. W ten sposób można również ograniczyć dojazdy do pracy transportem drogowym: mniejsza emisja CO2 i bardziej relaksująca podróż dla osób dojeżdżających do pracy.
W celu wprowadzenia zautomatyzowanych operacji kolejowych w sektorze regionalnym, DLR określi zarówno wymagania operacyjne dla technologii, która będzie stosowana w późniejszym okresie, jak i niezbędne dostosowania dotyczące obecnie obsługiwanych „manualnie” pojazdów. Ponadto zdobyta wiedza operacyjna i ekonomiczna, zostanie wykorzystana, aby zbadać, w jaki sposób rozwiązania w zakresie automatyzacji można przenieść na inne linie.