Strona główna » Wiadomości » Najszybsze na świecie pociągi zębate

Najszybsze na świecie pociągi zębate

Krzysztof Losz
Fot. Matterhorn Gotthard Bahn

Dzięki nowemu systemowi hamowania pociągi zębate na trasie Matterhorn Gotthard Railway (MGBahn) są najszybszymi tego typu pojazdami na świecie.

 

Matterhorn Gotthard Bahn prowadzi z Zermatt w kantonie Valais przez Andermatt w kantonie Uri do Disentis w Gryzonii. Cała linia liczy 144 kilometry.

Pociągi dla MGBahn dostarcza Stadler i producent pochwalił się nowymi rozwiązaniami w systemie hamowania. Pozwalają one na to, aby pociągi zębate zjeżdżały znacznie szybciej z trasy Andermatt – Göschenen. Dzięki temu pasażerowie zyskują szybsze i bardziej punktualne połączenia.

W Andermatt MGBahn i Stadler zaprezentowali nowy układ hamulcowy „v+”. W najnowszą technologię wyposażono pociąg ORION, który wozi pasażerów na trasie  Andermatt – Göschenen (kanton Uri). Ten szlak charakteryzuje się nachyleniem 181‰. Nowy system umożliwia pociągom jazdę w dół z prędkością do 30 km/h, znacznie szybciej niż wcześniej. Wcześniej ORIONY zjeżdżały z prędkością 21 km/h. Producent twierdzi, że dzięki temu są to najszybsze pociągi zębate na świecie.

Innowacyjna technologia hamowania spowodowała skrócenie czasu podróży. Zamiast 15 minut pociąg zjeżdża w 11 minut. Ale korzystają na tym nie tylko pasażerowie, ale i przewoźnik. MGBahn może bowiem obsłużyć szlak Andermatt – Göschenen tylko jednym składem zamiast dwóch.

Nowy system hamulców zębatkowych oferuje znaczną wartość dodaną zarówno dla operatorów kolejowych, jak i pasażerów. Ten innowacyjny system umożliwia krótsze czasy podróży, bardziej efektywne odstępy czasu, a w konsekwencji bardziej stabilne rozkłady jazdy. Od teraz inne koleje zębate mogą również korzystać z nowego innowacyjnego systemu hamulcowego i używać go do nowych zakupów” — wyjaśnia Christoph Leiterer, szef działu inżynierii w firmie Stadler.

Przewoźnik już widzi korzyści z tych rozwiązań.

Nasze ambicje i związane z nimi cele zostały zrealizowane – w przyszłości będziemy podróżować szybciej, goście skorzystają z szybszych i bardziej stabilnych połączeń, a nowa technologia umożliwi nam wprowadzenie zauważalnych ulepszeń operacyjnych – stwierdził Ivan Pfammatter, szef działu taboru w MGBahn.

Matterhorn Gotthard Bahn posiada w swojej flocie 11 składów ORION i wkrótce wszystkie otrzymają zaawansowane układy hamulcowe. Takie same systemy Stadler zamontuje w 25 kolejnych ORIONACH, których dostawy ruszą w 2026 roku.

Podobne artykuły