Dzięki nowemu systemowi hamowania pociągi zębate na trasie Matterhorn Gotthard Railway (MGBahn) są najszybszymi tego typu pojazdami na świecie.
Matterhorn Gotthard Bahn prowadzi z Zermatt w kantonie Valais przez Andermatt w kantonie Uri do Disentis w Gryzonii. Cała linia liczy 144 kilometry.
Pociągi dla MGBahn dostarcza Stadler i producent pochwalił się nowymi rozwiązaniami w systemie hamowania. Pozwalają one na to, aby pociągi zębate zjeżdżały znacznie szybciej z trasy Andermatt – Göschenen. Dzięki temu pasażerowie zyskują szybsze i bardziej punktualne połączenia.
W Andermatt MGBahn i Stadler zaprezentowali nowy układ hamulcowy „v+”. W najnowszą technologię wyposażono pociąg ORION, który wozi pasażerów na trasie Andermatt – Göschenen (kanton Uri). Ten szlak charakteryzuje się nachyleniem 181‰. Nowy system umożliwia pociągom jazdę w dół z prędkością do 30 km/h, znacznie szybciej niż wcześniej. Wcześniej ORIONY zjeżdżały z prędkością 21 km/h. Producent twierdzi, że dzięki temu są to najszybsze pociągi zębate na świecie.
Innowacyjna technologia hamowania spowodowała skrócenie czasu podróży. Zamiast 15 minut pociąg zjeżdża w 11 minut. Ale korzystają na tym nie tylko pasażerowie, ale i przewoźnik. MGBahn może bowiem obsłużyć szlak Andermatt – Göschenen tylko jednym składem zamiast dwóch.
Nowy system hamulców zębatkowych oferuje znaczną wartość dodaną zarówno dla operatorów kolejowych, jak i pasażerów. Ten innowacyjny system umożliwia krótsze czasy podróży, bardziej efektywne odstępy czasu, a w konsekwencji bardziej stabilne rozkłady jazdy. Od teraz inne koleje zębate mogą również korzystać z nowego innowacyjnego systemu hamulcowego i używać go do nowych zakupów” — wyjaśnia Christoph Leiterer, szef działu inżynierii w firmie Stadler.
Przewoźnik już widzi korzyści z tych rozwiązań.
Nasze ambicje i związane z nimi cele zostały zrealizowane – w przyszłości będziemy podróżować szybciej, goście skorzystają z szybszych i bardziej stabilnych połączeń, a nowa technologia umożliwi nam wprowadzenie zauważalnych ulepszeń operacyjnych – stwierdził Ivan Pfammatter, szef działu taboru w MGBahn.
Matterhorn Gotthard Bahn posiada w swojej flocie 11 składów ORION i wkrótce wszystkie otrzymają zaawansowane układy hamulcowe. Takie same systemy Stadler zamontuje w 25 kolejnych ORIONACH, których dostawy ruszą w 2026 roku.