Konsorcjum Alstom i Hitachi Rail podpisało umowę z High Speed 2 Ltd na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie nowej generacji pociągów KDP. Wartość umowy to blisko 2 miliardy funtów.
Nadchodzi przełom na kolei w Wielkiej Brytanii. Konsorcjum Alstom i Hitachi Rail dostarczy pociągi, które znajdą się w czołówce najszybszych pociągów w Europie, które mają kursować na regularnych połączeniach z prędkością 360 km/h.
Warto wspomnieć, że początkowo Hitachi Rail startowało w przetargu w konsorcjum z Bombardierem. Natomiast przejęcie kanadyjskiego giganta przez Alstom automatycznie wiązało się ze zmianą podmiotu współtworzącego konsorcjum. Wartość umowy to blisko 2 mld funtów (ok 10,7 mld zł) i obejmie 12-letnie utrzymanie pojazdów.
Konsorcjum będzie produkować pociągi w zmodernizowanych fabrykach na terenie Wielkiej Brytanii (hrabstwa Derbyshire, Durham, Crewe). Nowe, 8-członowe elektryczne zespoły trakcyjne będą kursować między Londynem a Birmingham
Cieszymy się, że możemy być pionierami nowej generacji kolei dużych prędkości w Wielkiej Brytanii w ramach naszego joint venture z Alstom. Ten zbudowany w Wielkiej Brytanii pociąg będzie najszybszy w Europie i jestem dumny z roli, jaką Hitachi odegra w poprawie mobilności w Wielkiej Brytanii dzięki temu projektowi – powiedział Andrew Barr, dyrektor generalny w Hitachi Rail.
HS2 to jedyna w swoim pokoleniu szansa na przekształcenie Wielkiej Brytanii poprzez zbudowanie zrównoważonego systemu transportowego na miarę XXI wieku. Cieszę się, że spółka joint venture Alstomu i Hitachi Rail została wybrana do opracowania, budowy i utrzymania w Wielkiej Brytanii nowej generacji pociągów dużych prędkości – powiedział Nick Crossfield, Dyrektor Zarządzający Alstomu na Wielką Brytanię i Irlandię.
Jak zapowiadają producenci, mają to być wyjątkowe pociągi pod wieloma aspektami. W większości będą one budowane i testowane w Wielkiej Brytanii, chociaż zapewne część gotowych podzespołów będą wysyłane z różnych, europejskich fabryk giganta. Składy mają mieć zamontowany cyfrowy system z innowacyjnymi czujnikami, które umożliwią identyfikację potencjalnych usterek.
Dodatkowo pociągi mają mieć – co nie powinno w dzisiejszych czasach dziwić – zamontowane Wi-Fi, a także cyfrową rezerwację miejsc. Wszystkie nowe jednostki KDP mają być dostępne dla osób z niepełnosprawnością.
Hitachi Rail w swojej fabryce w Newton Aycliffe ma zająć się montażem i wyposażaniem karoserii. Następnie pudła zostaną przetransportowane do fabryki Alstomu w Derby, gdzie zostaną wyposażone w pozostałe komponenty – elektryka, wózki oraz przygotowanie części pasażerskiej. Co ciekawe, wózki mają zostać wyprodukowane w zakładzie Alstomu w Crewe, po raz pierwszy od 17 lat.
Przyszłe utrzymanie taboru ma odbywać się w budowanym przez spółkę HS2 Ltd zakładzie znajdującym się w Washwood Heath. Natomiast bardziej zaawansowane prace przy taborze mają już odbywać się w zakładzie Alstomu w Crewe.
Start produkcji dopiero w 2025 roku
Konsorcjum producentów teraz ma współpracować z HS2 w celu dopracowania ostatecznego projektu pociągu KDP nowej generacji. Rozpoczęcie produkcji zaplanowano dopiero na 2025 rok. Jest to też związane z terminami budowy infrastruktury HS2, bo planuje się, że pierwsze pociągi na nowej linii KDP w Wielkiej Brytanii pojawią się w 2029-2033 roku.
Więcej informacji o projekcie infrastrukturalnym HS2: Brytyjski parlament poparł budowę kolejnego etapu HS2. To największe inwestycje kolejowe od lat