Dlaczego warto stosować szablon modelu biznesowego typu M15 do strategicznego pozycjonowania firmy ?
Truizmem jest twierdzić, ze świat zmienia się na naszych oczach. On zmienia się szybciej. Nawet już nie zauważamy tych zmian, przyswajamy je, stosujemy, akceptujemy. To samo jest w biznesie, ale czy nie powinniśmy świadomie badać ich wpływ na naszą firmę, przewidywać zmiany albo być ich innowatorem ? Przyzwyczailiśmy się, że budowa strategii firmowej metodą klasyczną jest jak pancernik na morzu wykonujący manewr skrętu: długa, kosztowna, wymagająca i w końcu już spóźniona. Więc dlaczego nie zmienić metody, na szybszą, skuteczniejszą, absorbującą znacznie mniej zasobów, tańszą, szukającą innowacji? I inspirującą do myślenia lateralnego, angażującą kadrę w poszukiwanie nowych szans, efektywniejszych rozwiązań ?
Taką metodą jest modelowanie biznesowe za pomocą szablonów. Jednym z najbardziej kompleksowych, twórczych i skutecznych w budowaniu strategii biznesowej jest szablon M15. Możemy go wykorzystywać zarówno w przygotowaniu strategii całościowej, jak i strategii segmentowych dla poszczególnych rynków czy grup produktowych. Szablon, w zależności od potrzeb, pozwala na podejście od ogółu do szczegółu lub odwrotnie. Umożliwia też pełne uwzględnienie możliwych interakcji otoczenia zewnętrznego na firmę, łącznie z identyfikacją mega trendów i ich wpływu na firmowe zasoby wewnętrzne. Kluczowym obszarem którego nie sposób ominąć w metodologii szablonu jest wartość dostarczana do klienta, co nie zawsze jest dostatecznie rozwijane w klasycznych metodach. Na wartości budujemy przewagę konkurencyjną i jej dokładna identyfikacja oraz rozumienie, bieżące i przyszłe, jest fundamentalne dla osiągania sukcesów. Metodyka planowania budowy przewagi konkurencyjnej oparta na szablonach modelowania biznesowego stosują liderzy światowi, tacy jak: 3M, IBM czy Ericsson.
Zalety szablonu
Jakie są zalety stosowania szablonu modelowania biznesowego ? Zaangażowanie „tu i teraz” kluczowej kadry kierowniczej. A także efektywność czasowa, szybka wizualizacja pomysłów, otwartość na nowe rozwiązania, kompleksowe spojrzenie na biznes;
Z uwagi na ekonomikę czasową, zwinność rozwiązania, interakcyjność, powtarzalność i ciągłość procesu, metoda jest bardzo podatna na cykliczność stosowania. Zalecane jest stosowanie półrocznych interwałów, co w pełni zabezpieczy cykl planowania strategicznego z nanoszeniem bieżących korekt. I zamiast raz na 3-5 lat uruchamiać wielki projekt strategii biznesowej, posiadamy bieżący, aktualizowany plan strategiczny. I to taki, który odpowiada zmieniającym się wyzwaniom otoczenia i konkurencji.
Bardzo istotne jest to, aby zastosować sposób myślenia wykraczający poza tendencje i logikę dominującą w branży, co zaowocuje rozwojem świeżych pomysłów. Dlatego warto zdecydować się na doświadczonych moderatorów zewnętrznych, którzy nie będą krępowani tradycyjnym myśleniem branżowym.
Pytania dotyczące wykorzystywania szablonu M15 w modelowaniu biznesowym proszę kierować na mail : biuro@bobc.pl.