Strona główna » Wiadomości » Miasta walczą o tramwaje

Miasta walczą o tramwaje

Krzysztof Losz
Fot. CUPT

Nie wiadomo jeszcze kiedy zostaną podpisane umowy na dofinansowanie zakupu tramwajów. Trwa bowiem procedura odwoławcza.

 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, ale sprawa jeszcze się toczy. Samorządy i spółki komunikacji miejskiej, którym nie przyznano dofinansowania, złożyły odwołania, które CUPT musi rozpatrzyć.

Przypomnijmy, że przez centrum zostały zaakceptowane projekty zgłoszone przez Bydgoszcz, Wrocław, Poznań i Kraków. Stolica Kujaw planuje zakup sześciu tramwajów za prawie 64 mln zł, a dofinansowanie sięgnie ok. 43,9 mln zł. Wrocław wzbogaci swój tabor miejski o 34 tramwaje. Będą one kosztować prawie 294 mln zł zaś dotacja zbliży się do 203 mln zł. Z kolei Poznań otrzyma około 215,7 mln zł na zakup 30 tramwajów, a zadanie pochłonie ponad 312 mln zł. Swoje plany inwestycyjne musi za to zredukować Kraków. CUPT przyznał stolicy Małopolski niemal 128 mln zł,  podczas gdy miasto wnioskowało o  ponad 351 mln zł. I kupi 18 zamiast 50 tramwajów. Łącznie samorządy dostaną środki na 88 pojazdów.

Natomiast na listę rezerwową zostały wpisane projekty złożone przez Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź i Tramwaje Śląskie. Łącznie chciały one kupić 68 tramwajów. Ci wnioskodawcy nie składają broni i liczą na to, że otrzymają dofinansowanie. Pojawiły się nawet nieoficjalne informacje, że CUPT otrzyma większą pulę środków na program tramwajowy, ale urząd tego nie potwierdził.

Dopóki trwa procedura, dopóki miasta walczą o tramwaje, dopóty centrum nie może podpisać umów z wybranymi beneficjentami. Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT podsumowuje, że wartość programu tramwajowego sięgnęła 865,7 mln, a dofinansowanie około 590,5.

Więcej autobusów

CUPT rozstrzygnie wkrótce kolejny konkurs na rzecz zeroemisyjnego transportu zbiorowego. Tym razem chodzi o autobusy. Na razie wskazano beneficjentów, którzy otrzymają wsparcie finansowe, aby mogli kupić 363 niskoemisyjne autobusy. Druga transza dotacji zostanie wydana na kupno ponad 200 zeroemisyjnych pojazdów (elektrycznych). Łącznie przedsiębiorstwa komunikacyjne będą mogły kupić 579 autobusów. CUPT wypłaci im 1 mld zł dofinansowania, a wartość całego zadania wyniesie 1,7 mld zł.

Podobne artykuły